PENGARUH PERMAINAN SNAKES AND LADDERS MODIFIKASI TERHADAP PENGENALAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS DI TAMAN KANAK-KANAK ANGKASA LANUD PADANG

Authors

  • Silvia Seprianti Universitas Negeri Padang
  • Elise Muryanti PGPAUD FIP Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13718

Keywords:

Early childhood, English, Snakes and Ladders

Abstract

The low ability of children to understand English vocabulary, which is a provision for children to adapt to the global world, is the background behind this research. This research was conducted with the aim of identifying the results of a modified snakes and ladders game to introduce knowledge of English at the Angkasa Lanud Padang Kindergarten. The illustrations in this research are 24 children at Angkasa Lanud Padang Children's Park, 12 children in the control category and 12 children in the experimental category. This type of research is quantitative and uses research procedures using quasi-experimental research concepts. Researchers used information gathering methods by means of word tests and action tests. In information analysis, carry out normality experiments and homogeneity experiments. Based on the results of the pre-test and post-test, there is generally a gain score in the research category of 10.25 and the average gain score in the supervision category is 4.08. From the results experienced there is an important demonstration between the supervision categories as well as research categories. That's the conclusion that Ha obtained and Ho rejected. The research results show the results of using a modified snakes and ladders game to introduce understanding of English to young children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiana. (2020). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Repository Unja.

Alshareef, A. S. (2023). The Impact Of Using Games On Children Engagement And The Using Of The English Language Inside The Classroom. 3, 1546–1561.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Pratik. Rineka Cipta.

Asadi, H., & Suryana, D. (2020). Studi Deskriptif Pengaruh Permainan Snakes and Ladders Terhadap Perkenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2993–3006.

Askalin. (2013). 100 Permainan dan Perlombaan Rakyat. Andi Nyo-nyo.

Firdaus, Muthiara, Muryanti, & Elise. (2020). Games Edukasi Bahasa Inggris untuk Pengembangan Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1216–1227.

Fitriana, A., & Muryanti, E. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Power Point Interaktif Dalam Keterampilan Literasi Membaca Anak 5-6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak Pertiwi 1 Kantor Gubernur Padang. 08(September), 1255–1264.

Harun, C. A. (2014). Learning English for Early Childhood Versus Local Culture. Early Horizons: Journal of Early Childhood Education, 5(2), 63–72.

Hayati, M., & Rahimia, R. F. (2021). Pemanfaatan Youtube Channel Cocomelon Sebagai Media Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris Anak. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 5(1), 14–26. https://doi.org/10.35896/ijecie.v5i1.178

Khomsin, K., & Rahimmatussalisa, R. (2021). Efektivitas Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 25–33. https://doi.org/10.21831/jpa.v10i1.37872

Latifa, B., & Muryanti, E. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Lapbook Dalam Mengenalkan Kosakata Bahasa Inggris Pada Anak Di Taman Kanak-Kanak. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 6(1), 29–41. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v6i1.2115

Marli’ah, S., & Apriliyana, F. N. (2021). Efektivitas Strategi Read Aloud Dalam. JCE (Journal of Childhood Education), 5(1), 74–81.

Monica, S. Z., & Muryanti, E. (2023). Efektivitas Media Power Point Interaktif dalam Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina Kota Pariaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 4657–4664. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.5972

Mulyasa. (2012). Manajemen PAUD. PT Remaja Rosdakarya.

Mustafa. (2007). 30 Strategi Mendidik Anak. Maghfiroh Pustaka.

Okfia, W., & Jaya, I. (2021). Konstruktivis Teori dalam Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Menggunakan Flashcard di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 163–171.

Prihatini, V. A., & Mursid, M. (2022). Implementasi Permainan Ular Tangga Raksasa dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood and Character Education, 2(1), 61–82. https://doi.org/10.21580/joecce.v2i1.10346

Prof. Dr. Ridhahani, M. P. (2020). Metodologi Penelitian Dasar. In Journal of Experimental Psychology: General (Vol. 136, Issue 1). https://idr.uin-antasari.ac.id/14146/

Ramdani, Z., Fitriani, R., & Adawiyah, R. (2021). Penerapan permainan tradisional Bakiak Ular Tangga untuk menstimulasi perkembangan sosial emosional anak. Jurnal Golden Age, 5(2), 1–14.

Slamet. (2005). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Departemen Pendidikan Nasional.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (MIX Methods). Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suhartono. (2005). Pengembangan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini. Departemen Pendidikan Nasional.

Sujiono, yuliani. (2011). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. PT. Indeks.

Suryana, D. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Pratik Pembelajaran). UNP Press.

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini (Stimulasi dan Aspek Perkembangan). Kencana.

Susantini, N. L. P., & Kristiantari, M. G. R. (2021). Media Flashcard Berbasis Multimedia Interaktif untuk Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 439. https://doi.org/10.23887/paud.v9i3.37606

Susanto. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini (Pengantar Dalam Berbagai aspeknya). Kencana Pranada Media Grup.

Susanto. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep dan Teori). Bumi Aksara.

Tri Widyahening, C. E., & Sufa, F. F. (2021). Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Bingo Game bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1135–1145. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1638

Triandjojo, I. (2011). Proses Pemerolehan Kosa Kata Bahasa Inggris Lewat Permainan Dan Mainan Pada Anak Usia Muda. Majalah Ilmiah INFORMATIKA, 2(3). http://www.unaki.ac.id/ejournal/index.php/majalah-ilmiah-informatika/article/view/52

Trianto. (2016). Desain Perkembangan Pembelajaran Tematik Anak Usia Dini. Kencana Pranada Media Grup.

Yulsyofriend. (2013). Permainan Membaca Dan Menulis Anak Usia Dini. Suka Bima Press.

Yusri, A. Z. dan D. (2020). Teaching English To Preschool Children Through Games. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820.

Zalmansyah, A., & Agency, I. (2024). PEMEROLEHAN BAHASA INGGRIS ANAK USIA DINI ( English Language Acquisition of Children Under Five ). January.

Downloads

Published

2024-05-21