PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ULAR TANGGA PADA MATA PELAJARAN IPAS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SDN KARANGROTO 01 KOTA SEMARANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13706Abstract
The aim of this research is to develop a snakes and ladders learning media for the subject of science focusing on the human digestive system for fifth-grade students. The research method applied is Research and Development (R&D) based on the ADDIE model, which includes the stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation. Validation from subject matter experts reached 88%, while media experts provided validation at 91%. The development of this learning media shows that it is suitable for use in enhancing student learning outcomes. Evidence supporting this includes the t-test result with a value of tcount = 23.395 > ttable = 2.052 and the increase in average N-gain score of 0.68, categorized as moderate, along with an N-gain percentage of 68%, indicating that the snakes and ladders learning media is sufficiently effective for use.Downloads
References
Afandi, Rifki. 2015. “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DAN HASIL BELAJAR IPS DI SEKOLAH DASAR.” JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran) 1(1):77. doi: 10.22219/jinop.v1i1.2450.
Hartoyo, Agung, and Dewi Rahmadayanti. 2022. “Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5(4):2247–55.
Khoiriyah, Evi, and Eka Yuliana Sari. 2018. “Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Iii Sdn 3 Junjung Kecamatan Suymbergempol Kabupaten Tulungagung.” Jurnal Bidang Pendidikan Dasar 2(2):22–32. doi: 10.21067/jbpd.v2i2.2495.
Mar’atusholihah, Herlinda, Wawan Priyanto, Aries Tika Damayani, Program Studi, Pendidikan Guru, Sekolah Dasar, and Ilmu Pendidikan. 2019. “Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Ular Tangga Berbagai Pekerjaan.” Mimbar PGSD Undiksha Vol: 7 No:256.
Marcela, Ririn, Muhamad Idris, and Kiki Aryaningrum. 2022. “Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Dalam Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV SD Negeri 138 Palembang.” Jote: Journal On Teacher Education 4(1):54–61.
Ningsih, Luthfi Rahayu, Ismi Yunita Harun, Vina Rahmadiana, Mieke Miarsyah, and Rizhal Hendi. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Materi Sistem Peredaran Darah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Biologi 9(3):1. doi: 10.24114/jpb.v9i3.12169.
Permendikbud Nomor 033. 2022. Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anan Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jejang Pendidikan Menegah Pada Kurikulum Merdeka. Jakarta.
Rachman A; Yochanan; Samanlangi A I; Purnomo H. 2020. Metode Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif. Karawang: CV Saba Jaya Publisher.
Rasyd, Anwar, Muhammad Tahir, and Muhammad Erfan. 2023. “Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Operdam (Organ Peredaran Darah Manusia) Pada Muatan Pelajaran IPA Kelas V SDN 1 Bagik Manis.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 8(1b):897–909. doi: 10.29303/jipp.v8i1b.1296.
Sania Putriana, Neviyarni, Irdamurni. 2021. “Perkembangan Intelektual Pada Usia Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5(2019):1771–77.
Soegiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA, CV.
Widiana, I. Wayan, Ni P. Gita Parera, and Adrianus I. Wayan Ilia Yuda Sukmana. 2019. “Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Pada Kompetensi Pengetahuan Ipa.” Journal of Education Technology 3(4):315. doi: 10.23887/jet.v3i4.22556.
Widiastika, M, A., N. Hendracipta, and A. Syachruroji. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Pada Konsep Sistem Peredaran Darah Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5(1):47–64.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.