IMPLEMENTASI METODE PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13683Keywords:
Implementation, PBL, Thingking CreativityAbstract
The purpose of writing this article is to explain the application of PBL in learning Pancasila in my life in class IV SDN Cipulir 07 Pagi. The type of research used is descriptive qualitative research. To obtain data, interview, observation, documentation and test methods were used. The results of the application of the PBL method are the increased learning outcomes of fifth grade students of SDN Cipulir 07 Pagi both in the cognitive, affective, and psychomotor domains. The use of this PBL method also makes it easier for students to better understand the material and be more active. What needs to be improved in the application of PBL in class IV SDN Cipulir 07 Pagi is the discussion process.Downloads
References
Akbar, A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKn di SMA Negeri 1 Batukliang Utara. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 1-7.
Azizah, A. N., & Utari, M. F. A. (2023). Implementation Of Pbl (Problem Based Learning) On Animals
Around Me In Class Iib Sdn Rejosari 01. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3977-3988.
Azis, N., Pribadi, G., & Nurcahya, M. S. (2020). Analisa dan Perancangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa
Inggris Dasar Berbasis Android. IKRA-ITH INFORMATIKA: Jurnal
Komputer Dan Informatika, 4(3), 1-
Cahyono, C., Mulyana, D., Sukarliana, L., & Puspitasari, D. (2022). Analisis implementasi model pembelajaran Problem Based Learning dalam menumbuhkan keterampilan mengemukakan pendapat pada proses pembelajaran. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi, 21(2), 87-92.
Darwati, I. M., & Purana, I. M. (2021).
Problem Based Learning (PBL) : Suatu Model Pembelajaran Untuk Mengembangkan Cara Berpikir Kritis Peserta Didik. Widya Accarya,
(1), 61–69.
https://doi.org/10.46650/wa.12.1.105
61-69
Abi Hamid, M., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., Jamaludin, J., & Simarmata, J. (2020). Media pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model
Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). Tarbawy : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32. https://doi.org/10.17509/t.v6i1.20569
Devianti, R., & Sari, S. L. (2020). Urgensi Analisis Kebutuhan Peserta Didik Terhadap Proses Pembelajaran. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 6(1), 21-36.
Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Faishol, R., & Mashuri, I. (2021). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas 2 MI Tarbiyatus Sibyan Srono. INCARE, International Journal of Educational Resources, 1(6), 523-540.
Fitriani, N. (2019). Pengembangan media pembelajaran audio-visual powtoon tentang konsep diri dalam bimbingan kelompok untuk peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 104-114.
Haryoko, S. (2012). Efektivitas pemanfaatan media audio-visual sebagai alternatif optimalisasi model pembelajaran. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.