PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR DAN PERMASALAHANNYA

Authors

  • Della Afriana Tasya Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Sagita Ramadani Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Wahyuni Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Rizki Ananda Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13579

Keywords:

21st century learning, challenges, elementary schools

Abstract

This article discusses the challenges faced in implementing 21st-century learning in elementary schools, especially related to teachers' abilities to implement this approach. The aim of this research is to explore the role of teachers in 21st-century learning and to identify the obstacles encountered in applying this approach. The research method used is a literature review that gathers various relevant sources on the research topic. From the results of this literature review, it is concluded that teachers need to develop and update their competencies in pedagogy, professionalism, social skills, and personality to keep up with the latest developments in science and technology. Three components of professional teacher competencies that need to be mastered in the digital technology era of the 21st century are being inspirational and creative-innovative, understanding and skilled in using digital technology, and understanding local and global issues. Keywords: 21st century learning, challenges, elementary schools

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. (2020). Manajemen Pendidikan Kontemporer: Konstruksi Pendekatan Berbasis Budaya dan Kearifan Lokal. CV Cendekia Press.

Agustina, R., Rukhmana, T., Pitri, N., & Meirisa, S. (2023). Sistem Pendidikan Digital. Cendikia Mulia Mandiri.

Anugerah, R. B. (2023). Transformasi Madrasah dalam Menghadapi Tantangan di Era Society 5.0. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 8(2), 153–170.

Caterine, W., Budiana, N., & Indrowaty, S. A. (2019). Etika Profesi Pendidikan Generasi Milenial 4.0. Universitas Brawijaya Press.

Destiana, B., & Utami, P. (2017). Urgensi Kompetensi Pedagogik Guru Vokasional Pada Pembelajaran Abad 21. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 211–222.

Farid, A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580–597.

Fitria, Y., & Indra, W. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran PBL Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan dan Literasi Sains. Deepublish.

Harun, S. (2022). Pembelajaran di Era 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Hertina, D., Nurhidaya, M., Gaspersz, V., Nainggolan, E. T. A., Rosmiati, R., Sanulita, H., Suhirman, L., Pangestu, L., Prisusanti, R. D., & Ahmad, A. (2024). Metode Pembelajaran Inovatif Era Digital: Teori dan Penerapan. PT. Green Pustaka Indonesia.

Husain, R. (2020). Penerapan Model Kolaboratif Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo.

Jaya, H., Hambali, M., & Fakhrurrozi, F. (2023). Transformasi Pendidikan: Peran Pendidikan Berkelanjutan Dalam Menghadapi Tantangan Abad Ke-21. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2416–2422.

Khakima, L. N., Marlina, L., & Zahra, S. F. A. (2021). Penerapan Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Siswa MI/SD. Prosiding SEMAI: Seminar Nasional PGMI, 1, 775–792.

Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 205–222.

Mahanal, S. (2014). Peran Guru dalam Melahirkan Generasi Emas dengan Keterampilan Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan HMPS Pendidikan Biologi FKIP Universitas Halu Oleo, 1, 1–16.

Masdudi, M. (2017). Konsep Pembelajaran Multiple Intelligences Bagi Anak Usia Dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 1–27.

Muslimin, T. P., & Fatimah, A. A. B. (2024). Kompetensi dan Kesiapan Guru Sekolah Dasar Terhadap Tantangan Pendidikan di Era Society 5.0. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 7(1), 55–72.

Mustadi, A., & Senen, A. (2018). Pendidikan Sekolah Dasar.

Sadewa, M. A. (2022). Meninjau Kurikulum prototipe melalui pendekatan integrasi-interkoneksi Prof M Amin Abdullah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(1), 266–280.

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107–117.

Simatupang, H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad Ke‐21. Pustaka Media Guru.

Smaldino, S. E., Lowther, D. L., Russell, J. D., & Mims, C. (2018). Instructional Technology and Media For Learning.

Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran Guru Sejarah Abad 21 Dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43–50.

Tarihoran, E. (2019). Guru dalam Pengajaran Abad 21. Sapa: Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 4(1), 46–58.

Thana, P. M., & Hanipah, S. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 281–288.

Downloads

Published

2023-06-01

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2