SYSITEMATIC LITERATURE REVIEW: STANDAR PENGELOLAAN PENDIDIKAN DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13574Abstract
This research aims to conduct a systematic literature review on the standards of basic education management. The method used in this study is a systematic literature review, where various relevant literature sources are collected and comprehensively analyzed. This research identifies several standards of basic education management regulated by the Minister of National Education of the Republic of Indonesia Regulation No. 19 of 2007. These standards encompass aspects such as program planning, implementation of work plans, supervision, evaluation, school/madrasah leadership, and management information systems. Through literature analysis, it is found that effective and standards-compliant education management plays a crucial role in creating efficient and effective education. This research also highlights the importance of the involvement of local governments in education management, especially at the basic education level. Keywords: basic education, management, standardDownloads
References
Achadah, A. (2019). Manajemen berbasis sekolah (MBS): Konsep Dasar dan Implementasinya pada Satuan Pendidikan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 4(2), 77–88.
Arsyad, Sulfemi, W. B., & Munthoi, A. (2021). Pemahaman dan Implementasi Standar Pengelolaan Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 4(02), 259–278. https://doi.org/10.37542/iq.v4i02.239
Faishal, H. M. (2017). Analisis Standar Pengelolaan Pendidikan Dasar dan Menengah. Journal Evaluasi, 1(1), 26. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v1i1.63
Iskandar, W. (2019). Analisis Kebijakan Pendidikan Dalam Perspektif Madrasah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 1–22.
Khaulani, F., Marsidin, S., & Sabandi, A. (2020). Analisis Kebijakan dan Pengelolaan Pendidikan Dasar terkait Standar Isi di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 121–127. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.112
Marfinda, E. (2022). Manajemen Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Peran Komite Sekolah terhadap Kinerja Guru. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 238–248.
Muthmainnah, W., Putri, J., Adilla, P., & Ananda, R. (2023). Standar Pengelolaan Pendidikan Dasar. Masaliq: Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(4), 482–490. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/masaliq
Nurfadilah, A., Hakim, A. R., & Nurropidah, R. (2022). Systematic Literature Review: Pembelajaran Matematika pada Materi Luas dan Keliling Segitiga. Polinomial: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–13.
Palettei, A. D., Sulfemi, W. B., & Yusfitriadi. (2021). Tingkat Pemahaman Kepala Sekolah, Guru, Dan Komite Sekolah Terhadap Implementasi Standar Pengelolaan Pendidikan Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 38–53. https://doi.org/10.24832/jpnk.v6i1.1592
Pasaribu, A. (2017). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Pencapaian Tujuan Pendidikan Nasional di Madrasah. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1).
Rahayu, M. (2015). Pelaksanaan Standar Pengelolaan Pendidikan Di Sekolah Dasar Kecamatan Ngemplak, Sleman. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 8(1).
Setiawan, H. R. (2021). Manajemen Peserta Didik:(Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan (Vol. 1). umsu press.
Sholeh, M. (2016). Keefektifan Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 1(1), 41–54.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review Untuk Identifikasi Platform Dan Metode Pengembangan Sistem Informasi Di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63–77.
Warisno, A. (2021). Standar Pengelolaan Pendidikan Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Islam. An Nida.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.