PENERAPAN PROBLEM BASED LEARNING DALAM UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 1 SD DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA

Authors

  • Windhi Tri Martanti Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Wahdan Najib Habibiy PPG FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Esti Ambarwati SD Muhammadiyah PK Kottabarat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13538

Keywords:

Pancasila Education, Problem Based Learning, Learning Outcomes

Abstract

The aim of this research is to improve the learning outcomes of grade I elementary school students in the Pancasila education subject by using Problem Based Learning (PBL). The type of research used in this research is Classroom Action Research (PTK). The analysis technique in this research uses qualitative and quantitative analysis. The research subjects were 28 class I B students at SD Muhammadiyah PK Kottabarat. Based on the results of research and discussion, it shows that in the pre-cycle, student completeness was 17.86%, then in cycle I, student completeness was 53.47%, there was an increase of 35.61%, and in cycle II, student completeness was 100%. an increase of 46.53%. Thus, there is an increase in student learning outcomes in the Pancasila Education subject using the problem based learning (PBL) learning model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argaruri, Y., Sulianto, J., Listyarini, I., & Rini, D. N. K. S. P. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Konkret Dalam Meningkatkan. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 189–201.

Arukah, D. W., Fathurohman, I., & Kuryanto, M. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Ledu. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 1–9.

Damayanti, A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Sma Negeri 2 Tulang Bawang Tengah. Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 1(1), 99–19.

Eko Wahyudi, L., Mulyana, A., Dhiaz, A., Ghandari, D., Putra Dinata, Z., Fitoriq, M., & Nur Hasyim, M. (2022). Mengukur Kualitas Pendidikan di Indonesia. Journal of Education, Madrasah Innovation and Aswaja Studies (MJEMIAS), 1(1), 18–22. https://jurnal.maarifnumalang.id/

Ermawati. (2023). Media Konkrit Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Operasi Perhitungan Siswa Kelas I Sd Negeri 001 Ranai. EDUTEACH: Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Pembelajaran, 4(1), 1–11.

Fitry, R. S., Khamdun, & Ulya, H. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Kleas V di SDN Ronggo 03 Kecamatan Jaken. Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(8), 2433–2442.

Ibrahim, M. A., Fauzan, M. L. Y., Raihan, P., Nurhadi, S. N., Setiawan, U., & Destiyani, Y. N. (2022). Jenis, Klasifikasi dan Karakteristik Media Pembelajaran. Al-Mirah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 106–113.

Magdalena, I., Nurul Annisa, M., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test Dan Post-Test Pada Mata Pelajaran Matematika Dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Bojong 04. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Mahmudi, A., Kusumaningsih, W., & Mushafanah, Q. (2023). Analisis Penggunaan Media Konkret Dalam Pembelajaran Matematika Kelas 2 Materi Pengukuran Di Sd Supriyadi 02 Kota Semarang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(02), 4140–4151.

Marlina, L., & Sholehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas Iv Sd Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Frasa: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 66–74.

Mawarsari, N., & Wardani, K. W. (2022). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Numerasi pada Kurikulum Merdeka Peserta Didik Kelas 1 Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5461-5465. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i12.1177

Nabila, N. (2021). Konsep Pembelajaran Matematika Sd Berdasarkan Teori Kognitif Jean Piaget. JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6.

Nisa, H., Setiawan, D., & Waluyo, E. (2023). Bagaimana model problem based-learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar?. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2). https://doi.org/10.61650/jptk.v1i2.145

Novia, N. A., Radya Nasyawa, Susilo Tri Widodo, & Junianto. (2023). Penerapan Problem Based Learning Guna Meningkatkan Kecakapan Berpikir Kritis Bagi Siswa dalam Pembelajaran PKn SD. Jurnal Basicedu, 7(6), 3923–3930. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6428

Prasetyo, F., & Dasari, D. (2023). Studi Literatur: Identifikasi Kecemasan Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 240–253.

Permana, K. A. D., Gading, I. K., & Agustina, I. G. A. T. (2023). Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar IPA Kelas V SD . Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 14692–14704. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i2.1952

Prayudho, P. T. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa dengan Penerapan Problem Based Learning Berbantu Google Classroom. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 12. https://doi.org/10.47134/ppm.v1i2.324

Sufianti, A. V. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Kelas Iv Sd. SEHRAN (Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kewarganegaraan), 1(1), 1–10. https://doi.org/10.56721/shr.v1i1.91

Downloads

Published

2024-05-06