EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PUZZLE BERBASIS MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR LOGIS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13448Keywords:
puzzle media, make a match, logical thinkingAbstract
This study aims to develop a puzzle media that can facilitate students in receiving material delivered by teachers and make learning more interesting, enjoyable, and free from boredom. The existence of this puzzle media will increase students' learning interest. Furthermore, it is also to determine the feasibility and effectiveness of the development results of make a match-based puzzle media. This research uses the Research and Development (R&D) method. The research model uses ADDIE, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The data collection technique used is questionnaires and tests in the form of descriptive quantitative data. The media to be used for learning is considered valid by three experts as evidenced by the results: (1) material experts have a validity percentage of 85%, (2) media experts 80%, and (3) language experts 88%. After declared valid, the media was tested on fourth-grade students at MI Al Hidayah. Based on the results of the t-test analysis on the pre-test average score of 65.6 and post-test 86.9. Because the sig. value (2-tailed) or test 1 is 0.00, which means ≤ 0.05, it can be concluded that Ho is rejected and Ha is accepted. The conclusion drawn from this research shows that there is a significant influence of puzzle media on the logical thinking of fourth-grade students at MI Al Hidayah.Downloads
References
Aini, K., Rosidi, I., Muharrami, L. K., Hidayati, Y., & Retno, A. Y. (2023). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Videoscribe Berbasis Animation Drawing Menggunakan Model ADDIE Pada Materi. 6(1), 112–121.
Alzanah, L., & Dewi, H. I. (2022). Pengembangan Puzzle Kreatif Untuk Media Pembelajaran Anak Sekolah Dasar. 6(2), 126–135.
Antoro, B., Amelia, M. M., Hakim, L., & Rozi, F. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Puzzle untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN 064024 Medan Pendahuluan. 4(1), 399–404.
Auniyah, F., Herlambang, A. D., & Wijoyo, S. H. (2020). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis dan Berpikir Logis Siswa Terhadap Kemampuan Belajar Secara Kolaboratif Pada Jurusan Teknik Komputer dan Jaringan di SMK Negeri 2 Malang. 4(7), 2178–2185.
Bahak, M., By, U., & Rosid, M. A. (2021). Pengembangan Media Alat Peraga Edukatif Interaktif ( APEI ) Laboratorium Bengkel Belajar Berbasis Custom By User. 6(1), 54–71. https://doi.org/10.32832/educate.v6i1.4047
Chamidah, & Mintohari. (2020). Penerapan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Ipa Kelas I Di Sdn Sidotopo Iii/50 Surabaya. Jpgsd, 2(01), 1–8. https://media.neliti.com/media/publications/252705-none-049b274a.pdf
Dadar, P. K., Hermansah, B., & Selegi, S. F. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Make A Match terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 21 Palembang. 4, 55–61.
deviya Nur Laily, M. B. U. B. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 4 Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 07, 1031–1042.
Fadilah, A., & Kanya, N. A. (2023). Pengertian Media , Tujuan , Fungsi , Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(2), 11–12.
Fauzi, A. (2022). Penggunaan Media Permainan Edukasi. 17(1), 42–53.
Gede, I. D., & Yasa, P. (2022). Foto dokumenter karya rio helmi dalam kajian estetika. 5, 158–166.
Harmila, U. H. F. (2023). Permainan puzzle mempengaruh perkembangan motorik halus anak usia 4-5 tahun. Jurnal Keperawatan Jiwa, 11(3), 581–590.
Hidayat, F., Rahayu, C., Barat, K. B., Nizar, M., Coblong, K., & Bandung, K. (2021). Model ADDIE ( Analysis , Design , Development , Implementation And Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. 28–37.
Latifah, U., Rindaningsih, I., Pgmi, P. S., & Sidoarjo, U. M. (2023). Implementasi Flipped Classroom dalam Mendukung Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar. 5(2), 156–166.
Lisnawati, A., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2022). Penerapan Pembelajaran PKn untuk Meningkatkan Minat Belajar pada Siswa SD. 6(1), 652–656.
Manajemen, J., Dasar, P., Jmp-dmt, M. T., Lastari, R., & Saragi, D. (2023). Analisis Permasalahan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan ( PKn ) Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Negeri 8 Langkat. 4(2), 68–72.
Media, P., Puzzle, P., Match, M. A., Mata, P., & Pendidikan, P. (2023). Murtafi’ah, Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan, JUNI 2023.
Moch. Bahak Udin By Arifin, Eni Fariyatul Fahyuni, D. N. (2020). Media Cerita Bergambar Akidah Akhlak Berbasis Value Clarrification Technique.
Nurdyansyah, N., & Aini, Q. (2020). Peran Teknologi Pendidikan Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Iii Di Mi Ma’arif Pademonegoro Sukodono. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 124. https://doi.org/10.30736/atl.v1i1.81
Nurizka, R., & Manik, L. (2022). Pengembangan Media Puzzle Berbasis Make a Match Untuk Pembelajaran PKn di Kelas IV Sekolah Dasar. 6(1).
Pendidikan, D. A. N. U. (2022). Rahman,Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. 2(1), 1–8.
Pendidikan, J. I., & Bimbingan, P. (2019). Pengembangan Media Puzzle Berbasis Make a Match Pada Pembelajaran Tematik Kelas 2 Di Madrasah Ibtidaiyah. 7, 36–47.
Permana, D. (2023). Analisis Penggunaan Media Puzzle Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. 3(1), 40–52.
Prasetyo, T., & Djuanda, U. (2021). Pendekatan Pembelajaran Berpusat Pada Siswa Pendekatan Pembelajaran Berpusat Pada Siswa. July.
Pratiwi, I. A., & Ismaya, E. A. (2021). Improving Critical Thinking Ability Through Make a Match Model Assisted By Puzzle Media At Elementary Schools. 5, 484–495.
Riduwan. (2019). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian.
Ruli Astuti, T. E. R. (2023). The Influence of Learning Style on Students ’ English Learning Outcomes : Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa. 21(1), 10–13.
Samsul, 2022. (2022). Samsul,. Kefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Make A Match (Mencari Pasangan) Dalam Menetukan Fakta Dan Opini Melalui Keterampilan Membaca Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Mare, Bone.
Songo, L., & Vol, J. P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Materi Keragaman Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan , Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo , Indonesia * Coresponding email : assegafmuhammad22@gmail.com. 5(1).
Tarbiyah, F., Keguruan, D. A. N., & Ar-raniry, U. I. N. (2023). Penerapan Model Kooperative Learning Tipe Scramble Berbantuan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil PKN Kelas IV SDN Jambur Lak-lak.
Udin, M. B. (2021). Buku Ajar Statistik Pendidikan. In Forum Statistika dan Komputasi (Vol. 8, Issue 1).
Wibowo, A., & Mufidah, I. (2022). Media Puzzle Daur Hidup Hewan Untuk Menstimulasi Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 661–669. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.1848
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., & Shofiah, T. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. 05(02), 3928–3936.
Zuwariyah, S., Irawan, E., & Artikel, I. (2021). Jurnal Tadris IPA Indonesia. 1(1), 68–72.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.