PENGARUH IMPLEMENTASI PERMAINAN SCRAMBLE TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Evin Dwi Amalinda Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ahmad Nurefendi Fradana PGSD FPIP Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13389

Keywords:

Education, students, writing skill, scramble game, elementary school

Abstract

Writing skills are the abilities used to express ideas non verbally. Writing skills at the elementary school level are divided into two, namely beginning writing skills and advanced writing skills. There are several aspects in writing, namely the use of appropriate punctuation, languange structure, spellng, and word choice. Writing skills can be trained and improved through scramble games. The scramble game is a game of random words pr letters which consist of three types, namely word scramble, sentence scramble, and discourse scramble. This game function to improve student’s ability to think quickly and creatively. This research was conducted to find out whether there was an influence of the implementation of the scramble game on the writing abilities of fourth grade elementary school students. The result obtained from the research that has been carried out are that there is a significant influence from the implementation of the scramble game on the writing abilities of fourth class elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaika Nasrullah, M. (2024). Implementasi Metode Scramble Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Arab di MTs Futuhiyyah Bangorejo (Vol. 4, Issue 1). Online.

Alfi Laili, N., Raya Telang, J., Telang Inda, P., Kamal, K., Bangkalan, K., & Timur, J. (2023). Pengaruh Metode Pembelajaran Teka Teki Silang (TTS) Terhadap Hasil Belajar Pada Tema 8 Subtema 1 Siswa Kelas V SDN Rejoslamet 2 Jombang. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 208–224. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2378

Aprizal Ahmad, Muh. Jafar, Hendri Hendri, Al-Qanit Qurba, & Resva Ingriza. (2022). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 503–514. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).11523

Desa, P. E. K., Rosnaningsih, A., & Nurjaman, I. (2018). Perbedaan Metode Scramble Dengan Metode Word Square Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Bahasa Inggris Materi Parts of Human Body. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 3(2), 225. https://doi.org/10.29407/jpdn.v3i2.11784

Hal, N. J., Melawat, T., Pada, M., & Tunanetra, M. (2022). ODEKA : Jurnal Orto Didaktika. March, 1–11.

Hariyadi, lalu tanu marthauda. (2019). Model Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Anak Tunagrahita. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–13.

Ika Susanti, N. (2023). ANALISIS PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA X TKR3 SMK DARUSSALAM BLOKAGUNG TEGALSARI BANYUWANGI PADA POKOK BAHASAN MATRIKS. Online) Terakreditasi Nasional. SK, XIV(2), 2549–4171.

Irmayani. (2018). Analisis kesulitan belajar menulis pada siswa kelas III sekolah dasar. Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 5(1).

Istiqoh, N. (2021). Peningkatan kemampuan menulis pantun dengan menggunakan model Think Pair Share dikelas VII A MTs pesantren pembangunan majenang kabupaten cilacap tahun pelajaran 2018/2019. Diksatrasia : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 22–29. https://doi.org/10.25157/diksatrasia.v4i1.2246

Kartila, K. (2019). Peranan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ips Di Kelas Iii Sd Islam Datok Sulaiman Palopo. Journal of Teaching Dan Learning Research, 1(1). https://doi.org/10.24256/jtlr.v1i1.584

Kelas, D. I., & Dasar, V. S. (2018). 266389-Scramble-Game-Dalam-Pembelajaran-Writing-501a4692. 4(1), 75–86.

Maemunah, S. S., Sumayana, Y., & ... (2019). Penerapan Model Kooperatif Tipe Scramble Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. … Educationem Journal (PEJ …, 2(20), 78–90.

Martha, N., & Situmorang, Y. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa melalui Teknik Guiding Questions. Journal of Education Action Research, 2(2), 166.

Mukrimaa, S. S., Nurdyansyah, Fahyuni, E. F., YULIA CITRA, A., Schulz, N. D., غسان, د., Taniredja, T., Faridli, E. Miftah., & Harmianto, S. (2016). Metode Penelitian. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(August), 128.

Nasem, N., Rudiyana, R., & Wulandari, Y. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Materi Sumber Energi Melalui Metode Scramble Pada Siswa Kelas Iv Mi Taufiqurrahman I Depok. Jurnal Tahsinia, 2(1), 66–73. https://doi.org/10.57171/jt.v2i1.277

Ninawati, M. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Literasi Kritis Berbasis Pendekatan Konsep Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, IV, 68–78. https://doi.org/10.23969/jp.v4i1.1747

Nur Amalia Fajriah, Dilla Fadhillah, Enawar, S. (2021). Analisis Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Siswa Kelas V Sd Negeri Selapajang 3 Tahun Ajaran 2020/2021. Prosding Samasta, 577–583.

Oktavia Rahma, R., & Setyawan, A. (2023). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS AKSARA JAWA KELAS III MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SCRAMBLE. In PANDU Jurnal Pendidikan Anak dan Pendidikan Umum (Vol. 1, Issue 2).

Pahlavi, I. K. A. (2021). Upaya meningkatkan kemampuan membaca dan menulis permulaan menggunakan media puzzle huruf untuk siswa kelas i. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 2 Tahun Ke-9, 2(9), 161–175.

Putri, A. R., Ardianti, S. D., & Ermawati, D. (2022). Model Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1192–1199. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3162

Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96. https://doi.org/10.31537/ej.v4i2.343

Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Sari, V. O. (2018). KETERAMPILAN MENULIS SURAT YANG BAIK DAN BENAR Vidya Octa Sari *). Jurnal Elsa, Volume 16(2), 92–100.

Windarti Pebriani, Mustafa, S. (1995). Pengaruh metode scramble. terhadap kemampuan menyusun kalimat anak tunarungu. kelas v di slb baiturrahman. 1–8.

Yulinda, D., & Amri, M. (n.d.). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Scramble terhadap Kemampuan Menyusun Karangan Sederhana Bahasa Mandarin Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Scramble terhadap Kemampuan Menyusun Karangan Sederhana Bahasa Mandarin Siswa Kelas XI MIPA SMA NU 1 Gresik.

Downloads

Published

2024-04-28