PENGARUH PENGGUNAAN VIDEO PEMBELAJARAN TERHADAP KEMAMPUAN MENYIMAK ANAK KELOMPOK B DI PAUD AL-HIDAYAH BILEKERE TAHUN AJARAN 2023/2024

Authors

  • Riza Umami Universitas Mataram
  • Muhammad Tahir Universitas Mataram
  • Fahruddin Fahruddin Universitas Mataram
  • Nurhasanah Nurhasanah Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13376

Keywords:

learning videos, listening ability, PAUD al-hidayah bilekere

Abstract

This research aims to determine the effect of using learning videos on the listening skills of group B children at PAUD Al-Hidayah Bilekere for the 2023/2024 academic year. The sample in this study was all 6 students from group B PAUD Al-Hidayah Bilekere. This research uses a quasi-experimental or quasi-experimental type of research with a quantitative approach and uses The One Group Pretest Posttest Design. The data collection methods used are observation and documentation as well as data analysis using descriptive data analysis techniques and inferential data analysis. The results of this research show that there is an influence of using  learning videos on the listening ability of group B children at PAUD Al-Hidayah Bilekere for the 2023/2024 academic year. It can be seen from the results of descriptive data analysis that the average percentage of pretest scores is 65% and the average percentage of posttest scores is 93%. Then, based on the results of inferential data analysis using t-statistical techniques (t-test), ttable was 2.015 and tcount was 10.58, so tcount > ttable. So it can be concluded that H0 is rejected and Ha is accepted, which means that the use of learning video has an effect on the listening ability of group B children at PAUD Al-Hidayah Bilekere for the 2023/2024 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afidah, M., Astini, B. N., dan Nurhasanah, (2023). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Bahasa Lisan di Kelompok A PAUD Rinjani DW UNRAM Tahun 2022. Jurnal Mutiara Pendidikan. Vol. 3, No. 3. Hal. 72-76. https://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JMP/index

Anggraini, N., (2020). Peranan Orang Tua dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal METAFORA. Vol. 7, No. 1. Hal. 43-54.

Astami, N. W. R., Suarni, N. K., dan Antara, P. A., (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Kemampuan Menyimak Kelompok B TK Gugus II Buleleng. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Vol. 7, No. 2. Hal. 203-214. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD

Hardianti dan Asri, W. K., (2017). Keefektifan Penggunaan Media Video dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 11 Makassar. Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra. Vol. 1, No. 2. Hal. 123-130.

Hikmatuzzohrah, S., dkk., (2022). Penerapan Permainan Pesan Berantai untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Anak Kelompok B di RA Hidayatul Ikhsan NW Tebaban. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. Vol. 7, No. 3. Hal. 1058-1065. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.672

Khairani, M., Sutisna, dan Suyanto, S., (2019). Studi Meta-analisis Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Biolokus. Vol. 2, No. 1. Hal. 158-166.

Nabella, M. S., (2022). Pengembangan Vidio Pembelajaran Berbasis Software Adobe Premiere Pro Dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Dongeng Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Nusantara Universitas PGRI Kediri. Vol. 9, No. 1. Hal. 143-154. http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/efektor-e

Ningrum, A. M., Sayekti, T., dan Kusumawardani, R. (2021). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. Vol. 6, No. 4. Hal. 179-192. https://doi.org/10.14421/jga.2021.64-02

Oktavianti, R., dan Hartati, S., (2023). Pengaruh Video Animasi Terhadap Kemampuan Menyimak pada Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-Kanak Mawar Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Pendidikan Tambusai. Vol. 7, No. 1. Hal. 4689-4697.

Prastica, Y., dkk., (2021). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Vol. 5, No. 5. Hal. 3260-3269. https://jbasic.org/index.php/basicedu

Putra, A. Y., Yudiemawati, A., dan Maemunah, N., (2018). Pengaruh Pemberian Stimulasi oleh Orang Tua Terhadap Perkembangan Bahasa pada Anak Usia Toddler di PAUD Asparaga Malang. Jurnal Nursing News. Vol. 3, No. 1. Hal. 563-571.

Putri, N., A., F., Fahruddin, & Astini, B., N., (2018). Efektifitas Penggunaan Media Audio Visual dalam Mengembangkan Kemampuan Menyimak Anak Usia 5-6 Tahun di TK Mutiara Hati Tahun Ajaran 2017/2018. Hal. 1-16. https://eprints.unram.ac.id/id/eprint/5308

Putri, W. D., dan Fitria, N., (2020). Pengaruh Video Pembelajaran Cerita dan Lagu Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Jurnal AUDHI. Vol. 2, No. 2. Hal. 102-113.

Raharjayanti, A. F. dan Widagdo, A., (2021). Keefektifan Media Video Pembelajaran dari YouTube Terhadap Keterampilan Menyimak dan Melagukan Tembang Macapat Kelas IV. Joyful Learning Journal. Vol. 10, No. 1. Hal. 54-60. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jlj

Rosmawati, Khosiah, S., dan Fahmi, (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Usia 5-6 Tahun Selama Belajar dari Rumah di PAUD Kota Serang – Banten. JPP PAUD FKIP Untirta. Vol. 9, No. 1. Hal. 41-48. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jpppaud/index

Sulistyaningsih, R., Wicaksono A. G., dan Mustofa, M., (2023). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VA. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa). Vol. 3, No. 1. Hal. 238-248. DOI:1046229/elia.v3il

Downloads

Published

2024-05-18

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>