PENGGUNAAN GOOGLE FORM DAN QUIZIZZ SEBAGAI ALAT EVALUASI PEMBELAJARAN DI SMPN 40 SURABAYA

Authors

  • Aulia Rahayu Universitas Negeri Surabaya
  • Aulia Sagita Rahayu Universitas Negeri Surabaya
  • Hesty Melani Universitas Negeri Surabaya
  • Kaniati Amalia Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13325

Keywords:

learning evaluation, google form, quizizz

Abstract

This study aims to provide an overview of how learning media such as Quizizz and Google Forms are used. In addition to entertaining, demanding, and engaging, learning with technology through Google Forms and Quizizz programs will improve student proficiency and teacher inventiveness. Content for Google Forms and Quizizz can be created by educators by using their creativity to evaluate learning and assess students' understanding and ability to absorb information presented in the form of fun exercises or assessments that can be completed both inside and outside the classroom, taking into account the necessary facilities are well adequate. This research method emphasizes a qualitative approach by making observations in the field, with data collection techniques on the results of interviews, documentation, and literature studies. With this, the research obtained the results that the application of learning evaluation methods at SMPN 40 Surabaya on the Google Form and Quizizz platforms generally has a positive impact on students and teachers. Where students are facilitated in channeling critical thinking by answering questions that have been provided in the Google Form and Quizizz applications. In addition, teachers also feel the effectiveness in terms of inputting students' grades, when using Google Forms and Quizizz in learning evaluations. Keywords: learning evaluation, google form, quizizz

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2014). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. PT Refika Aditama.

Aini, Y. I. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Quizizz Untuk Pembelajaran Jenjang Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Bengkulu. Jurnal Kependidikan, 2(25), 1–6.

Amany, A. (2020). Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring Pelajaran Matematika. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 2(2), 1–11. https://doi.org/10.23917/bppp.v2i2.13811

Heriawan, I. G. T., & Dewi, P. I. A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Melalui Media Pembelajaran Quizizz Di Kaum Pelajar Masa Kini. Jurnal Pusat Penjaminan Mutu, 2(2), 2746–7074.

Kinanti, M. D., & Subagio, F. M. (2020). Pengembangan LKPD Bahasa Inggris Berbantu Aplikasi Quizizz Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 539–548. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/35318

Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran Matematika melalui Media Game Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SMP. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64–73. https://doi.org/10.30656/gauss.v3i1.2127

Nurhusni, F. A., Tarsono, T., & Nugraha, M. S. (2024). Penggunaan Aplikasi Quizizz Paper Mode sebagai Media Alternatif Evaluasi Pembelajaran Al-Qur’an dan Hadis di Madrasah Tsanawiyah. Islamika, 6(1), 191–203. https://doi.org/10.36088/islamika.v6i1.4218

Oknaryana, O., Oktaviani, V., & Kurniawan, H. (2023). Perbedaan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantu Aplikasi Quizizz dengan Pembelajaran Konvensional. Jurnal Ecogen, 6(2), 290–297. https://doi.org/10.24036/jmpe.v6i2.14708

Pusparani, H. (2020). Media Quizizz Sebagai Aplikasi Evaluasi Pembelajaran Kelas Vi Di Sdn Guntur Kota Cirebon. Tunas Nusantara, 2(2), 269–279. https://doi.org/10.34001/jtn.v2i2.1496

Riyadi, T., & Wibawa, S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Quizizz Pada Pembelajaran PPKN di SD Kelas 5. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 2791–2805. https://doi.org/doi.org/10.23969/jp.v9i1.11962

Sianipar, A. Z. (2019). Penggunaan Google Form Sebagai Alat Penilaian Kepuasan Pelayanan Mahasiswa. JISAMAR: Journal of Information System, Applied, Management, Accounting, and Research, 3(1), 16–22. http://journal.stmikjayakarta.ac.id/index.php/jisamar/article/view/72/67

Sudjarwo. (2001). Metodologi Penelitian Sosial. Mandar Maju.

Supriadi, G. (2011). Pengantar dan Teknik Evaluasi Pembelajaran. Intimedia Press, Malang, Malang, 1–185.

Wardani, S. A., Rahayu, A. S., & Melani, H. (2024). Penggunaan Google Form dan Quizizz dalam Evaluasi Pembelajaran di SMP Negeri 40 Surabaya. Universitas Negeri Syrabaya.

Wuisan, P. I., Suparman, A., & Wibawa, B. (2024). Sistem Penilaian Kompetensi Profesional Guru Berbasis Elektronik: Konsep dan Aplikasi. Bumi Aksara.

Zarkasi, T., Haris, M., Muslihatun, M., Fajri, M., & Jamaluddin, J. (2023). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Qizizz dI MTS NW 2 Kembang Kerang sebagai Upaya Menyongsong Kurikulum Merdeka. Empowerment: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 3(1), 57–64. https://doi.org/10.51700/empowerment.v3i1.441

Downloads

Published

2023-06-01