PERAN GURU DALAM MENGATASI KESULITAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS 2 SD NEGERI 99 PEKANBARU

Authors

  • Aprillia Putri Hendika Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Islam Riau
  • Febrina Dafit Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12822

Keywords:

Role of the teacher, Beginning Reading Difficulties

Abstract

This research aims to determine students' initial reading difficulties and the role of teachers in overcoming the initial reading difficulties of grade 2 students at SD Negeri 99 Pekanbaru. This type of research is research that uses a descriptive qualitative research approach with case studies. The research instruments are tests, interviews, observation and documentation. Data were analyzed based on Miles and Huberman's theory with a sequence of steps for data reduction, data presentation, and drawing conclusions/verification. The results obtained from this research are the factors that cause students' initial reading difficulties and the role of teachers in overcoming students' initial reading difficulties in class 2 of SD Negeri 99 Pekanbaru. The teacher's role is carried out by using learning media, rewards, providing support and motivation, and advising parents to take students into private reading lessons. There are several factors that cause students' initial reading difficulties, namely psychological factors caused by lack of motivation and attention from parents and environmental factors caused by students who are not confident and students who do not repeat learning at home 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, Mulyono. 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Ahmadi, A. & Uhbiyati, N. (2019). Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Aprilia, U. I., Fathurohman, F., & Purbasari, P. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan.

Ariyanti, N., Marleni, M., & Prasrihamni, M. (2022). Analisis Faktor Penghambat Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I Di SD Negeri 10 Palembang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK).

Audia, S. (2021). Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Menghadapi Perilaku Bullying Di Smk Abdurrab Pekanbaru. Universita Riau.

Azkiya, N., & Ridhuan, S. (2023). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas Iii Sdn Duri Kepa 03 Jakarta Barat. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Cahyadamayanti, L. P. (2019). Analisis Faktor Penghambat Kemampuan Membaca Permulaan Pada Pembelajaranbahasa Indonesia (Penelitian pada Siswa Kelas 1 SD Negeri Girirejo Kecamatan Tegalrejo Kabupaten Magelang) (Doctoral dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).

Dalman. 2020. Keterampilan Membaca. Jakarta : PT Grafindo Persada.

Fitria, H., & Dafit, F. (2022). Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN 105 Pekanbaru. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies.

Lestari, Sri. (2019). Psikologi Keluarga. Jakarta: Kencana Preanada Media Group

Marlina. 2019. Asesmen Kesulitan Belajar. Jakarta Timur: PRENADAMEDIA GROUP

Masykuri. 2019. Analisis Kesulitan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 MI Pesantren Pembangunan Cibeunying Kecamatan Majenang Kabupaten Cilacap Tahun 2017/2018. Skripsi. Universitas Islam Negeri Walisongo.

Mentari, I., & Rosyid, A. (2021). Pengaruh Strategi Pembelajaran Online Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas IVB Di SDN Cengkareng Timur 05. Jurnal Perseda, IV(2), 113–119.

Muammar. 2020. Membaca Permulaan Di Sekolah Dasar. Mataram: Sanabil.

.

Munaya. (2021). Anak Berkesulitan Belajar: Teori, Diagnosis, dan Remediasinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Novrinda, N., Kurniah, N., & Yulidesni, Y. (2017). Peran Orangtua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Ditinjau Dari Latar Belakang Pendidikan. Jurnal Ilmiah Potensia.

Nugrahani, Farida. 2020. Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa.

Purba, R. (2023). Pengaruh keterlibatan orang tua terhadap minat membaca anak ditinjau dari pendekatan stres lingkungan. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Rafika, N., & Lestari, K. M. & S. (2020). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Prosidig konfensi ilmiah dasar,2, 301-306.

Riska. S., Enawar, E., Fadhillah, D., & Sumiyani, S. (2020). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Berajah Journal: Jurnal Ilmiah Pembelajaran dan Pengembangan Diri, 2(1), 58-62.

Rizkiana. 2018. Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SD Negeri Bangunrejo 2 Kricak Tegalrejo Yogyakarta. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Rosyid, A., & Marwan, R. H. (2018). Upaya Guru Sekolah Dasar Non Kependidikan Dalam Mengembangkan Kompetensi Pedagogik. Jurnal Eduscience, 3(2), 54–60.

Safitri, V., & Dafit, F. (2021). Peran Guru Dalam Pembelajaran Membaca Dan Menulis Melalui Gerakan Literasi Di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 5(3), 1356-1364

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Soekanto, Mulyono. 2019. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Windrawati, Wiyani. dkk. 2020. Analisis Faktor Penghambat Belajar Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 SD Inpres 141 Matalamagi Kota Sorong. Jurnal Papeda. Vol 2 (1) 10-16.

Downloads

Published

2024-03-03