PENGEMBANGAN MODUL PRAKTIKUM IPA TERPADU DENGAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVISTIK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12743Keywords:
constructivistic, Integreted natural science, modulAbstract
This review means to deliver an Integrated Science Practicum Module with a constructivist approach, understudies experience hardships in grasping Integrated Science examples for class VII MTs Raudlatul Firdaus. This type of exploration utilizes the R&D strategy with the Addie configuration model. The examination subjects comprised of 20 grade VII understudies of Mts Raudlatul Firdaus. Information assortment strategies utilized as immediate correspondence procedures as meetings, roundabout correspondence methods utilizing the Integrated Science practicum module with a constructivist approach, narrative methods as photographs and pictures of exercises, and methods as demonstrative tests as various decision upwards of 20 inquiries. The consequences of the plan of the Integrated Science Keywords: constructivistic, Integreted natural science, modulDownloads
References
Aunurrahman. (2013). Belajar dan pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
AECT. 2001. Standar for the Acceditation of School Media Specialist andEducational Technology Specialist Programs. Bloomington, in AECT
Brog. W.R and Gall, M.D. (2003). Educational Research; Longman, NEW York.
Barbara B. Seels&Rita C. Richey, (1994), Teknologi Pembelajaran, Jakarta: Universitas Negeri Jakarta
Benny A. Pribadi, (2010), Model Desain Sistem Pembelajaran, Jakarta: Dian Rakyat
Cucu Suhana, (2014), Konsep Strategi Pembelajaran, Bandung: Refika Aditama
Darmadi, Hamid. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta. Eprilia,
Daryanto. 2013. Menyusun Modul.Yogyakarta: Vega Media.
Depdiknas. 2010. Panduan Pengembangan Pembelajaran IPA Terpadu, SMP/MTs. Jakarta: Pusat Kurikulum Balitbang Diknas.
Hamalik, Oemar. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Sinar Grafika.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka setia.
Hartono. 1992. Kiat Mempertahankan Tesis dan Disertasi (Petunjuk Lengkap Tentang Isi dan Proses). Yogyakarta: Garas Communication Yogyakarta
Hasyim, Adelina. 2016. Metode Penelitian dan Pengembangan di Sekolah. Yogyakata: Media Akademi.
Herawati, Susilo. (2009), Lesson Study Berbasis Sekolah” GuruKonservatif Menuju Guru Inovatif”. Malang: Bayumedia Publishing.
Ikbar, Yanuar. 2012. Metode Penelitian Sosial Kualitatif (Panduan Tugas Akhir/karya Ilmiah). Bandung: PT. Refika Aditama.
Imron. Amran. 2006. Modul Pembelajaran yang Efektif dan Menarik. Bandung: PT. Rosdakarya.
I Wayan. Sadia. 2014. Model-Model Pembelajaran Sains Konstruktivistik. Yogyakarta: Graha Ilmu
Jihad, A, dan Haris, A. (2012). Evaluasi dan Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Khbibah, Siti. (2006).Pengembangan Model Pembelajaran Matematika dengan soal Terbuka untuk meningkatkan Kreatifitas siswa SD. Disertai. Tidak dipublikasikan. Surabaya: Unesa.
Miarso, Yusufhadi. 2014. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Muhafid, E.A. dkk. 2013. Pengembangan Modul IPA Terpadu Berpendekatan Keterampilan Proses pada Tema Bunyi di SMP Kelas VIII. Unnes Science Education Journal. 2(1): 140-148.
Muljono, P. 2007. Kegiatan Penilaian Buku Teks Pelajaran Pendidikan Dasar danMenengah. Buletin BSNP.11(1): 1-24.
Mulyasa. 2006. Kurikulum Tingkat Stuan Pendidikan Suatu Panduan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ningsih, Sekar. 2015. Buku Pintar Pohon Ulin. Jakarta: Study Book
Nunuk Suryani, dkk, (2018), Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya, Bandung: Rosda
Nisa, umi mahmudatun, (2017), Metode Praktikum untuk Meningkatkan Pemahaman dan Hasil Belajar Siswa Kelas V MI YPPI 1945 Babat pada Materi Zat Tunggal dan Campuran. Proceeding Biology Education Conference. p-ISSN: 2528-5742
Furqon,Ph,D, (2009), Statistika Terapan Untuk Penelitian, Bandung :Alfabeta
Sugiyono, (2012), Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif, R&D, Bandung: Alfabeta
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta
Syaiful Sagala (2013) konsep dan makna pembelajaran.Bandung: Alfabeta
Parmin, E. Peniati. 2012. Pengembangan Modul Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar IPA Berbasis Hasil Penelitian Pembelajaran. Semarang. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia/ JPII 1 (1) (2012) 8-12.
Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Purwaningsih. Yeni (2017). Pembelajaran Praktikum sebagai saranan siswa untuk berlatih menerapkan keterampilan proses sains dalam materi biologi. Jurnal Bio Educatio.majalengka ISSN: 2541-2280
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.