PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO ANIMASI UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPS UNTUK SISWA KELAS V SD NEGERI TUGUREJO 02 KOTA SEMARANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12569Keywords:
Learning Media, Animation Videos, Social Studies LearningAbstract
This research reviews the development of animated video media in class V social studies learning about maps including the types, functions and components contained in maps. The method used is Research and Development (R&D) which is carried out to test the effectiveness of animated video media, with the ADDIE model through several steps such as analysis, design, development, implementation or implementation, and evaluation steps ( Evaluation). The results of this development are suitable for use to improve student learning outcomes and motivation based on validation results from material experts at 88.33% and media experts at 93.47%, then results from student responses at 92.48% and evaluation results from class teachers at 99. %, and is supported by an increase in the N-gain test results of 0.739 which is categorized as high, and has 73.9% which shows that the media is effective in social studies learning.Downloads
References
Darsono., Kamilasari, W.A. (2017). Sumber Belajar Penunjang PLPG 2017 Kompetensi Profesional Mata Pelajaran : Guru Kelas SD. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan
Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. https://web.physics.indiana.edu/sdi/AnalyzingC hange-Gain.pdf
Hopeman, T. A., Hidayah. N., Anggraeni. W. A. (2022). Hakikat, Tujuan Dan Karakteristik Pembelajaran Ips Yang Bermakna Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan. Vol 1. No. 3. Juli 2022. Hlm. 141-149
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22.Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah. 2016. Jakarta Permendikbud
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 47 Tahun 2023 Tentang Standar Pengelolaan Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. 2023. Jakarta Mendikbudristek
Pratiwi, A. D., Amini., dkk. (2023). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPS di Semua Tingkat Pendidikan Formal (SD, SMP dan SMA). El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat Vol 3 No 3 (2023) 606-617
Purwanto, N. (2019). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran, vol. 10. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Putri, A. I. V., Kuswandi, D., & Susilaningsih, S. (2020). Pengembangan video edukasi kartun animasi materi siklus air untuk memfasilitasi siswa sekolah dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 377-387.
Suci, A. W. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Pada Mata Pelajaran Ips Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Di MTsN 5 Malang. FITK UIN Maulana Malik Ibrahim. Malang
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, D. (2018). Metode penelitian kuatintatif, kualitatif dan R &D/Sugiyono. Bandung: Alfabeta.
Suryani. N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis IT. SEJARAH DAN BUDAYA, Tahun Kesepuluh, Nomor 2,
Suryani, N. 2018.Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Pers Bandung: Remaja Rosdakarya
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003. Jakarta Depdiknas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.