PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO ANIMASI UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPS UNTUK SISWA KELAS V SD NEGERI TUGUREJO 02 KOTA SEMARANG

Authors

  • Fighto Almagofi Universitas Negeri Semarang
  • Elok Fariha Sari Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12569

Keywords:

Learning Media, Animation Videos, Social Studies Learning

Abstract

This research reviews the development of animated video media in class V social studies learning about maps including the types, functions and components contained in maps. The method used is Research and Development (R&D) which is carried out to test the effectiveness of animated video media, with the ADDIE model through several steps such as analysis, design, development, implementation or implementation, and evaluation steps ( Evaluation). The results of this development are suitable for use to improve student learning outcomes and motivation based on validation results from material experts at 88.33% and media experts at 93.47%, then results from student responses at 92.48% and evaluation results from class teachers at 99. %, and is supported by an increase in the N-gain test results of 0.739 which is categorized as high, and has 73.9% which shows that the media is effective in social studies learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Darsono., Kamilasari, W.A. (2017). Sumber Belajar Penunjang PLPG 2017 Kompetensi Profesional Mata Pelajaran : Guru Kelas SD. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan

Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. https://web.physics.indiana.edu/sdi/AnalyzingC hange-Gain.pdf

Hopeman, T. A., Hidayah. N., Anggraeni. W. A. (2022). Hakikat, Tujuan Dan Karakteristik Pembelajaran Ips Yang Bermakna Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan. Vol 1. No. 3. Juli 2022. Hlm. 141-149

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22.Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah. 2016. Jakarta Permendikbud

Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 47 Tahun 2023 Tentang Standar Pengelolaan Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. 2023. Jakarta Mendikbudristek

Pratiwi, A. D., Amini., dkk. (2023). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPS di Semua Tingkat Pendidikan Formal (SD, SMP dan SMA). El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat Vol 3 No 3 (2023) 606-617

Purwanto, N. (2019). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran, vol. 10. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Putri, A. I. V., Kuswandi, D., & Susilaningsih, S. (2020). Pengembangan video edukasi kartun animasi materi siklus air untuk memfasilitasi siswa sekolah dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 377-387.

Suci, A. W. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Pada Mata Pelajaran Ips Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Di MTsN 5 Malang. FITK UIN Maulana Malik Ibrahim. Malang

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, D. (2018). Metode penelitian kuatintatif, kualitatif dan R &D/Sugiyono. Bandung: Alfabeta.

Suryani. N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis IT. SEJARAH DAN BUDAYA, Tahun Kesepuluh, Nomor 2,

Suryani, N. 2018.Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Pers Bandung: Remaja Rosdakarya

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003. Jakarta Depdiknas.

Downloads

Published

2024-03-12