ANALISIS PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING DALAM PEMBELAJARAN PKn DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Esti Sulaimah SD Negeri Kledokan
  • Sutrisna Wibawa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.12118

Keywords:

project based learning, civics learning, primary school

Abstract

Researchers want to examine in more depth how the Project Based Learning learning model is applied in Civics learning in elementary schools, with the aim of analyzing and describing in more detail the application of the Project Based Learning learning model that has been implemented. The research approach used is qualitative with a literature study or literature review type of research. The stages used in this research design include focusing on scientific articles, data collection, data analysis, and conclusions. The results of this research are that the application of the Project Based Learning Model can improve student learning outcomes, increase student understanding of the material in Civics learning, foster student creativity and student self-confidence. It is hoped that this article can make practitioners better understand the benefits of implementing the Project Based Learning learning model in Civics learning in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, M. (2023). MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS (PjBL) DENGAN BANTUAN MEDIA POP-UP BOOK PANCASILA PADA SISWA KELAS II SD NEGERI 3 PANTAN CUACA. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 1(5), 11-20.

Ayu, L. S., Jaya, W. S., & Ciciria, D. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK (PROJECT BASED LEARNING) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN PADA SISWA KELAS IV SDN CAMPANG WAY HANDAK TAHUN PELAJARAN 2022/2023. CERDAS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(1), 195-204.

Ervina, R., Pradana, A. B. A., & Meinita, P. (2022, June). Pengaruh Model Project based Learning (PJBL) dengan Media Scrapbook terhadap Hasil Belajar PPKn (Penelitian Pada Siswa Kelas 3 SD Negeri Podosoko I). In Prosiding University Research Colloquium (pp. 344-354).

Fadillah, R., Saputra, K. A., Paturochman, I. R., & Sirait, B. C. (2023). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BERBASIS PROJECT PADA MATA PELAJARAN PPKN DI JENJANG PENDIDIKAN DASAR. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(4), 162-171.

Indahwati, D. S., & Abdullah, M. H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(6), 3542-3556.

Irfana, S., Attalina, S. N. C., & Widiyono, A. (2022). Efektifitas Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Journal of Professional Elementary Education, 1(1), 56-64.

Lubis, M. A. (2019). Pembelajaran ppkn (teori pengajaran abad 21 di SD/MI). Samudra Biru.

Mariani, A. L., Rokhmat, J., & Juaini, M. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran PPKN Melalui Penerapan Model PJBL. Journal of Classroom Action Research, 5(3), 187-192.

Putri, Y. A. (2023). PjBL IMPLMENTASI MODEL PEMBELAJARAN PJBL BERBANTUAN MEDIA WORD WALL PADA MATERI NORMA DAN ATURAN KELAS V SD PANCASILA. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2368-2377.

Rahayu, F. N., Rahmayanti, P., Aeni, K., & Azizah, W. A. (2023). ANALISIS HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS 4 TERHADAP MATA PELAJARAN PPKN MENGGUNAKAN MODEL PJBL MATERI SILA-SILA PANCASILA DAN PROSES PERUMUSAN PANCASILA DENGAN MEMBUAT POSTER DAN PAPAN KREATIF. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2494-2505.

Rukmi, D. A., & Wibawa, S. (2023). PENGEMBANGAN FLIPBOOK BERBASIS PROJECT BASED LEARNING BERBANTU CANVA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5557-5570.

Suharyati, T., & Arga, H. S. P. (2023). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran PPKn di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan (JPP), 2(1), 45-53.

Ulum, A. S., & Prasetyowati, D. (2023, July). 251. Peningkatan Sikap Percaya Diri Siswa Melalui Model Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Media Kartu Kelas IV SD 1 Panjang. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru (pp. 2228-2237).

Wulandari, D. A., Zari, I. M., Aeni, K., & Azizah, W. A. (2023). MODEL PJBL DAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN KREATIVITAS SERTA HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN PKN SD. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2378-2389.

Wulandari, R., & Barus, U. (2023). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PJBL PADA MATA PELAJARAN PKN KELAS III DI SDN 104211 MARINDAL KECAMATAN MEDAN AMPLAS. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1338-1351.

Wulandari, R., Suneki, S., Haryati, T., & Maryati, M. (2023). Analisis Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kreativitas Siswa SDN Pandeanlamper 03 Semarang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 4552-4556.

Downloads

Published

2024-05-15