PENGARUH PENDIDIKAN PANCASILA TERHADAP PEMBENTUKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (STUDI PEMBELAJARAN SISWA KELAS VIII SMPN 4 PEKANBARU)

Authors

  • Susan Safutri Universitas Riau
  • Hambali Hambali Universitas Riau
  • Mirza Hardian Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11754

Keywords:

influence, pancasila education, pancasila student profile

Abstract

The purpose of this study was to determine whether there is an influence of Pancasila education on the formation of Pancasila student profiles (learning study of grade VIII students of SMPN 4 Pekanbaru). Conceptually, Pancasila Education contains Pancasila values that are by the character that must be owned by Indonesian citizens to prepare students to become intelligent and pancasilais citizens. This research is quantitative with associative survey methods. The population in this study consisted of all grade VIII students of SMPN 4 Pekanbaru, which was 392 students. The sampling technique in this study using purposive sampling (Suharsimi Arikunto) further determined the level of 15% of the population, so that the number of respondents in this study amounted to 59 respondents. The data collection techniques used were observation and questionnaires, processing the data using the IBM SPSS Version 21 application. The data analysis methods used in this study are normality test, linearity test, simple linear regression test, hypothesis test, correlation coefficient test (R), and determination coefficient test (R-Square). The results of this study found that Pancasila Education had a positive effect on the formation of the Pancasila Student Profile.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditomo, A. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, 1-108. https://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id/profil-pelajar-pancasila/

Arikunto, S. (2017). Metodologi Penelitian.

Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, D. T. R. I. 2022. (2022). Pendidikan Pancasila Fase A – Fase F. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/file/cp/dasmen/7. CP Pendidikan Pancasila.pdf.

Adilla, D., & Ulfatun, F. (2022). Pentingnya Pancasila Menjadi Mata Pelajaran Wajib dalam Kurikulum. 2(5), 1–5.

Annisa, R., Syifa, Y., & Aulia, S. (2023). Penguatan Karakter Kebhinekaan Global Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Basicedu, 7(1), 596–604.

Eddison, A., Hambali, & Hariyanti. (2020). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Guna Membangun Kecerdasan Berideologi Pada Guru Ppkn Sma/Smk Kota Dumai. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha Vol. 9 No. 3 (September, 2021), 8(3), 22–28. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP

Hanafiah, D., Martati, B., & Mirnawati, L. B. (2023). Implementasi Nilai Karakter Gotong Royong dalam Pendidikan Pancasila Kelas IV di Sekolah Dasar. 7(2), 539–551. https://doi.org/10.35931/am.v7i2.1862

Jaya, R., Djafaar, L., & Cuga, C. (2023). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Wahana Pengembangan Wawasan Kebinekaan Global Siswa. Innovative: Journal Of Social Science Research Volume, 3, 10643–10655. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/innovative.v3i2.1647

Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinuya Terhadap Karakter Siswa di Sekolah. 14. https://doi.org/2686-598X, 2598-7488

Khasanah, N., & Meilana, S. F. (2022). Hubungan Penerapan Profil Pelajar Pancasila pada Pembelajaran PPKn dengan Kemandirian Belajar Siswa. 536–544.

Lailaturrahmawati, Januar, & Yusbar. (2023). Implementasi Pembiasaan Shalat Berjama’ah Dalam Membentuk Karakter Kedisiplinan Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 89–96. https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.110

Maulinda, D., Makki, M., Sobri, M., Fkip, P., & Mataram, U. (2023). Strategi Guru dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa pada Pembelajaran PPKN Kelas IV SDN Ampenan. 08(September), 3492–3507.

Nurgiansah, T. H. (2022). Pendidikan Pancasila sebagai Upaya Membentuk Karakter Religius. Jurnal Basicedu, 6(4), 3829–3840.

Rambe, E. E. (2022). PENDIDIKAN KARAKTER MANDIRI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN UNTUK MEWUJUDKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA. 1, 1–14.

Ratnawati. (2018). Peranan Guru Sebagai Model Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. 1–11.

Rosmalah, Asriadi, & Shabir, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dimensi Bernalar Kritis dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Hasil Penelitian, 969–975.

Sinaga, I. A., Naiborho, T. M., Sidabariba, D. D., & Pasaribu, D. (2022). Implementasi Pendidikan Nilai Moral dan Karakter dalam Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar.https://repository.uhn.ac.id/bitstream/handle/123456789/7109

Susanto, Y. (2017). Pendidikan Karakter Mandiri Pada Peserta Didik Pendidikan Kader Desa Brilian Banyumas. http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/31813

Susilawati, E., & Sarifuddin, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar. 25, 155–168.

Downloads

Published

2024-03-08