IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PROFIL PELAJAR PANCASILA PADA SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11110Keywords:
character building, Independent curriculum, profile of pancasila studentsAbstract
This study aims to explain independent curriculum was implemented Sekolah Penggerak in order to mold character traits of Pancasila students at SDN Demangan Yogyakarta. This study employed a descriptive qualitative methodology. Interviews with school principal and teachers in charge implementing independent curriculum, observation, and documentation. After data collection, reduction, presentation, and conclusion used to analyze the data. The results of the study show that the Student Profile Strengthening Project (P5) and intracurricular activities can help mold Pancasila students' character profiles. When educators are successful in putting differentiated learning into practice, students' character profiles of Pancasila students are formed. Educational establishments possess the adaptability to create lesson plans that align with the phases or learning objectives of their student body. The P5 activities conducted at SDN Demangan Yogyakarta effectively imbued the theme of sustainable lifestyle with qualities of critical thinking, mutual cooperation, and independence. One of the key components for successful implementation of an independent curriculum is effective collaboration between school principal, parents, students, teachers, and community.Downloads
References
Christine. (2013). Pendidikan Berkelanjutan. Jurnal Humaniora, 3(1), 399–411.
Cresswell, J. (2016). Desain Penelitian Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Perpustakaan Akademik Mahasiswa.
Edi, N. (2013). Gotong-Royong sebagai Budaya Masyarakat di Era Sosial 5.0. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 4 (1).
Erni & Rahmawati (2022). Profil Pelajar Pancasila, Analisis Modul Pemahaman Membaca dan Berhitung untuk Siswa Sekolah Dasar. Journal Pendidikan Dasar, 5(3).
Fitriyani & Wardana. (2022). Pandangan Guru Terhadap Kurikulum Merdeka dan Penerapannya di Sekolah. Scholalia: Jurnal Budaya Pendidikan, 12(3), 236–243.
Batlolona (2019). Manajemen Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Sejarah dan Pendidikan, 2(1), 30–52.
Yahya. (2020). Kepemimpinan dalam Pembelajaran yang Berdiferensiasi Untuk Orang-Orang Berbakat. Ulasan Roeper, 42 (1).
Hartati, A. (2017). Mengembangan Perangkat Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Bernalar Kritis. ELSE (Jurnal Pendidikan Dasar), 1(2), 7–17.
Jayanto, Setiawan, Rivaldi, & Siregar (2020). Analisis Peta Arah Kebijakan Pendidikan Indonesis 2021 hingga 2035. Jurnal Pendidikan Keguruan, Volume. 5, Edisi 1, 41–49.
Karni A. (2021). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Terhadap Kepribadian Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Riset dan Pendidikan Dasar, Vol. 2 (1), 137–152. https://doi.org/10.51476/dirasah.v5i2.403
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Pedoman Penanaman dan Pengembangan Proyek Penguatan Pada Profil Pelajar Pancasila Pada Siswa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Alfiansyah. (2021). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Untuk Pengembangan Kepribadian Siswa. Jurnal Pendidikan, Sains, dan Teknologi. 8(2), 688–707.
Marissa, J. (2021). Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Masa Perubahan Sosial Saat Ini. Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Humaniora, 4(2), 67–79.
Marlina, Efrini, & Kusmastati. (2019). Berbagai Penilaian Capaian Belajar ABK (Anak Berkebutuhan Khusus) di Sekolah Inklusi. Journal Ortho pedagogic, 2(4).
Martanto, F., Martanto, Wibowo, Rusdarto, & Yanti. (2021). Penanaman Karakter Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Kependidikan. 413–418.
Mirzan. (2016). Penanaman Pendidikan Berkarakter Kepada Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 2(1), 34–45.
Miless, M., Hubermen, A. M., & Saldani, J. (2018). Analisis Data dengan Metode Kualitatif. Sage Publications.
Mus, M. & Swadayanti (2018). Penerapan pendidikan karakter di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Karakter, 4(1), 236–245.
Ismail, A. (2013). Menciptakan Sumber Daya Indonesia yang Berkarakter dan Unggul di Bidang Teknologi. Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Karakter, 5(1).
Nurdiansyah, F., Muflihanti, I., Mulyani Dwi Ulianti. (2021). Strategi Pengembangan Kepribadiaan Indonesia: Penanaman Profil Pelajar Pancasila untuk Peningkatan Proyek Kurikulum Merdeka. Jurnal Sastra Sosial, 261–268. https://www.worldcat.org/doi/10.18502/kss.v7i19.12457
Rahmayuningsih, F. (2022). Profil Pelajar Pancasila Berdasarkan Pandangan Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan dan Inovasi Teknologi, Vol. 2, No. 1, 178–188.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.