EFEKTIFITAS KOMIK SAINS “CACING NYALE” SEBAGAI MEDIA PENDUKUNG BELAJAR BIOLOGI DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF DAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS VII MTS NURUL JANNAH AMPENAN KOTA MATARAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10788Keywords:
Cacing Nyale; Comic Sains; Cognitive Learning; Critical thinkingAbstract
“Nyale” is the Lombok people's term for the reproductive segment of the Nyale worm. The term "Nyale" is very popular among the public, but not many people know the biology of the Nyale worm (its anatomy, morphology and ecology). To introduce nyale to junior high school students, media was created in the form of comics. This research aims to analyze the effectiveness of the Cacing Nyale science comic as a media to support biology learning in improving students' cognitive learning outcomes and critical thinking skills. This type of research is quasi-experimental using a random sampling method at MTs Nurul Jannah Ampenan, Mataram City. The average result of the N-gain score of this research is 0.3 for students' cognitive learning outcomes and critical thinking skills with percentages of 58% and 57% respectively which are included in the quite effective category.Downloads
References
Bachtiar, I., Lalu J., Syamsul B., & Baiq S. H. (2020). Modul Pembelajaran Biologi Cacing Nyale. Mataram : Mataram Universitas Press.
Handayani P., & Koeswanti H. D. (2020). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 4 (2), 396-401. Diakses dari https://www.neliti.com/publications/449008/pengembangan-media-komik-untuk-meningkatkan-minat-membaca-siswa-sekolah-dasar
Hutami, I. M., Widiana, G. T., Mardliyah, A., & Hanafi, M. (2021). Pengembangan Media Komik pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Islam. 5 (1), 33–50. Diakses dari https://journal.unipdu.ac.id/index.php/jpi/article/view/2593
Indriani, F. F. (2022). Jurnal PTK dan Pendidikan Pengembangan e-LKPD Berbasis Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI IPS SMA. 8 (1), 65–77. Diakses dari http://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/ptkpend/article/view/6414
Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education. 3 (1), 20–28. Diakses dari https://scholar.google.com/scholar?lookup=0&q=Moto+Pengaruh+Penggunaan+Media+Pembelajaran+dalam+Dunia+Pendidikan.+&hl=id&as_sdt=0,5
Narestuti A. S., Diah S., & Umi S. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Komik Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa (Application of Digital Comic Learning Media to Improve Student Learning Outcomes). Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi. 6 (2). 305-317. Diakses dari https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Penerapan+Media+Pembelajaran+Komik+Digital+untuk+Meningkatkan+Hasil+Belajar+Siswa+Bioedusiana%3A+Jurnal+Pendidikan+Biologi.&btnG=#d=gs_qabs&t=1699108432562&u=%23p%3DSXkfgtzFuDIJ
Rosyida A. (2019). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Qalamuna - Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama. 11 (1), 47-63. Diakses dari https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/qalamuna/article/view/51
Saputro, A. D. (2015). Aplikasi komik sebagai media pembelajaran. MUADDIB. 5 (1), 1–19. Diakses dari https://journal.umpo.ac.id/index.php/muaddib/article/view/101
Subroto, E. N., & Qohar, A. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Komik sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan. 5 (2), 135–141. Diakses dari http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/13156
Suganda A. P., Setiawan A., Ma'ruf M. F. (2022). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dewantara. 8 (1), 2442-9503. Diakses dari https://jurnal.stkippgritrenggalek.ac.id/index.php/dewantara/article/view/187
Suparman I. W., Eliyanti M., Hermawati E. (2020). Pengaruh Penyajian Materi Dalam Bentuk Media Komik Terhadap Minat Baca Dan Hasil Belajar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan. 7 (1), 57-64. Diakses dari https://journal.uniku.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/2860
Wahab A., Junaedi., & Muh. A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal basicedu. 5 (2), 1039–1045. Diakses dari https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/845
Yonanda, D. A. (2017). Peningkatan Pemahaman Siswa Mata Pelajaran Pkn Tentang Sistem Pemerintahan Melalui Metode M2m (Mind Mapping) Kelas IV Mi Mambaul Ulum Tegalgondo Karangploso Malang. Jurnal Cakrawala Pendas. 3 (1), 53-63. Diakses dari https://unma.ac.id/jurnal/index.php/CP/article/view/410
Yusnina L. P., Riyanto Y., Suhanadji. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatiftipe Snowball Throwing Dengan Media Komik Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Dan Keterampilan Sosial Siswa Kelas 5 SD Pada Pembelajaran IPS. Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan. 8 (2), 530-536. Diakses dari https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/1817
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.