PEMBELAJARAN TOLERANSI DAN KEPEDULIAN SOSIAL MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Iqbal Nawawi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10099

Keywords:

elementary school, religion, social care, tolerance

Abstract

Islamic religious learning in elementary schools can be a means of teaching the values of tolerance and social care to students. These values are very important to apply in everyday life because they can make life more harmonious, peaceful, increase a sense of brotherhood. Islamic religious education can also increase the value of social care. Providing character education from an early age about the importance of tolerance and caring for others can also increase public awareness of these values in teaching the values of tolerance and social care, teachers can use interactive and participatory learning methods so that students can better understand and internalize these values. that value. Thus, Islamic religious learning in elementary schools can be an effective means of teaching the values of tolerance and social care to students.   Keywords: elementary school, religion, social care, tolerance

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainin, N. (2023). Implikasi Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Sikap Toleransi Beragama Di Sman 1 Seputih Mataram Lampung Tengah (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Anastasia, R., Amalia, A. R., & Uswatun, D. A. (2021). Analisis Partisipasi Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Bahasa Inggris di Masa Pandemi Covid-19 di SDN Brawijaya. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 528-534.

Brata, D. P. N. (2016). Pengembangan Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Kooperatif Di Perguruan Tinggi. Journal Proceeding, 2(1).

Faridatusholikah, F. (2017). Pendekatan pembelajaran pendidikan agama Islam kepada siswa otak kanan dan otak kiri: Studi kasus SMPN 4 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Fitri, Z. (2021). Peran Guru Pai Dalam Penguatan Nilai Pendidikan Karakter Religius Di Ma Ma’arif 7 Bandar Mataram Lampung Tengah (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Hafidzi, A. (2019). Konsep toleransi dan kematangan Agama dalam konflik beragama di masyarakat Indonesia. Potret Pemikiran, 23(2), 51-61.

Indah, S. (2021). Implementasi Nilai-nilai Toleransi di sekolah Dasar (Studi Kasus di UPT SDN 24 Tumijajar, Tulang Bawang Barat) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Jamil, J. (2018). Toleransi dalam Islam. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu dan Budaya Islam, 1(02), 240-256.

Norsiamawati, L. (2021). Peran Guru Dalam Meminimalisir Dampak Negatif Facebook Di Mts Darussalam Aryojeding Rejotangan Tulungagung.

Nursaadah, N. (2022). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Sekolah Dasar. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(1), 397-410.

Muslih, M., & Mamat, W. H. W. (2009). Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Secara Komprehensif. In Forum Tarbiyah (Vol. 7, No. 1).

Retnasari, H., Rahayu, A. P., Veronica, N., & Wahono, W. (2023). Eksistensi Storytelling Berbasis Cerita Rakyat sebagai Upaya Menumbuhkan Karakter Kepedulian Sosial Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3863-3874.

Saraswati, A. J., Bramasta, D., & Eka, K. I. (2020). Nilai kepedulian sosial siswa sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 1-5.

Sari, Y. M. (2014). Pembinaan toleransi dan peduli sosial dalam upaya memantapkan watak kewarganegaraan (civic disposition) siswa. Jurnal pendidikan ilmu sosial, 23(1).

Sholikkhah, K. (2022). Dampak Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Masa Pandemi Pada Siswa Kelas Viii Smp N 2 Kepohbaru. Dar elIlmi: jurnal studi keagamaan, pendidikan dan humaniora, 9(1), 79-91.

Sulistyowati, E. (2012). Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar dengan Pendekatan Tematik. Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam, 4(1).

Syofian, M., & Gazali, N. (2021). Kajian literatur: Dampak covid-19 terhadap pendidikan jasmani. Journal of Sport Education (JOPE), 3(2), 93-102.

Wijaya, H. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah. Researchgate. net, 1-7.

Yestiani, DK, & Zahwa, N. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar. Dasar, 4 (1), 41-47.

Yuniar, V. (2020). Mengembangkan Sikap Toleransi Melalui Metode Pembelajaran Bercerita Pada Kelompok A Di Taman Kanak-Kanak Sinar Nyata Iii Perum Griya Mangli Jember (Doctoral Dissertation, Institut Agama Islam Negeri (Iain) Jember).

Downloads

Published

2023-12-25