PENGARUH E-COMMERCE DAN EKSPEKTASI PENDAPATAN TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA DIKOTA BELOPA

Authors

  • Darlis UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO
  • Wahida UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO
  • Hapid UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO

DOI:

https://doi.org/10.23969/oikos.v7i2.7121

Keywords:

E-Commerce, income_expectations, Entrepreneurial_interest

Abstract

The existence of different income expectations or it can also be called the expectation of a person's income from business activities, it is increasingly difficult to determine the low and erratic income planning to have a business but if someone has their own business the right to manage it is unlimited, if it is managed properly well, coupled with the responsibility of one's own career is not easy, sometimes the expected results are far from estimates, sometimes beyond our imagination, and vice versa, not in accordance with the original purpose. This study aims to analyze E-Commerce and income expectations on entrepreneurial interest in Belopa City. Sampling research using accidental sampling method with a total of 30 respondents. Data were analyzed using a quantitative approach through Multiple Regression Analysis using the SPSS Application. The results of this study indicate that simultaneously E-Commerce and expectations influence the interest in entrepreneurship in Belopa City. Partially, E-Commerce has a positive and significant effect on entrepreneurial interest in Belopa City. Partially, income expectations have a positive and significant effect on entrepreneurial interest in Belopa City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad Ihza Maulana Ibrahim, & Muslimin. (2022). Pengaruh E-Commerce, Ekspektasi Pendapatan, dan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha. JSMA (Jurnal Sains Manajemen dan Akuntansi), 14(1), 30–43. https://doi.org/10.37151/jsma.v14i1.90

Afifah, Anna, and Maria SWH. 2022. “Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Ekspektasi Pendapatan Dan Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha (Studi Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Bhinneka PGRI Tulungagung)”. Jurnal Cita Ekonomika 16 (2), 77-95. https://doi.org/10.51125/citaekonomika.v16i2.6646.

Agustin, R. R., Diana, N., Afifuddin. (2020). Pengaruh Ekspektasi Pendapatan, Motivasi, Pendidikan Kewirausahaan, dan Norma Subyektif Terhadap Minat Untuk Berwirausaha.

Cahya Purwati Sinulingga, Zuhrinal M Nawawi. 2022. Pengaruh E-Commerce terhadap Minat Berwirausaha di Era Global. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen Volume 2 No.1 Hal 1611-1617

Efendi Muhammad & Supeni Retno Endah. (2017). Minat Mahasiswa dalam Berwirausaha Perguruan Tinggi Swasta. Prosiding Seminar Nasional dan Call For Paper Ekonomi dan Bisnis ISBN:978-602-5617-01-0 hal.449-463.

Erlinda, Rika Astuti. 2019. Pengaruh E-Commerce Terhadap Minat Berwirausaha Yang Dimoderasi Oleh Pendidikan Kewirausahaan Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Aceh. Jurnal Ilmiah Manajemen Muhammadiyah. Vol 9, No 2 (2019): Edisi: Juli - Desember 2019.

Eswanto Sugeng Rahayu, Siti Laela. 2018. Pengaruh Minat Berwirausaha dan Penggunaan Media Sosial Terhadap Kewirausahaan pada Mahasiswa. Jurnal Pengembangan Wiraswasta Vol. 20 No. 03 – Desember 2018.

Gultom, Elida. “Pengaruh E-Commerce, Pengetahuan Kewirausahaan dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa (Studi pada Mahasiswa Program S1 Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Riau Pekanbaru).” Journal of Business and Economics Research (JBE) 2, no. 2 (2021): 40-46.

Mahmud Amir & Sa’adah Lailatus. (2019). Pengaruh Penggunaan Instagram dan Efikasi Diri Melalui Motivasu Berwirausaha Terhadap Minat Berwirausaha. Economic Education Analysis Journal ISSN:2252-6544

Muslihudin dan Ilmaniati, Anita. (2017). Pengaruh Efikasi Diri dan Ekspektasi Pendapatan, Terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK (SMK Al-Madina). JMTSI, 1(6), 41–49.

Oktariani et al., 2021. Pengaruh Ekspektasi Pendapatan Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Peserta Didik. Journal of Economic Education and Entrepreneurship Studies, Volume 2, No. 1

P Dwi, K Susinah, 2017, Biaya Produksi, E-Commerce dan Penjualan Produk Pada Sentra Kaos Bandung, Vol.2, No.2, E-ISSN: 2528-0163, Bandung.

Rizky Setiawan, Abdul Malik. 2021. Pengaruh Ekspektasi Pendapatan Terhadap Minat Berwirausaha Pada Masyarakat (Studi Kasus Pada Desa Tumpatan Nibung Dusun VI Kecamatan Batang Kuis Kabupaten Deli Serdang Sumatera Utara). Jurnal Ekonomi Keuangan dan Kebijakan Publik Volume 3, No 1, Juli 2021

Setiani, N., Roza, Y., & Maimunah, M. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Pemahaman Konsep Matematis Materi Peluang Pada Siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 2286- 2297

Setiawan, Deden. 2016. Pengaruh Ekspektasi Pendapatan, Lingkungan Keluarga Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha (Studi Kasus pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Negeri Yogyakarta) [Skripsi]. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.

Published

2023-07-12