PENGARUH MANAJEMEN WAKTU DAN EFIKASI DIRI PADA HASIL BELAJAR EKONOMI KELAS X SMAN 1 SIDOARJO

Authors

  • Adinda Amelia Putri Universitas Negeri Surabaya
  • Retno Mustika Dewi

DOI:

https://doi.org/10.23969/oikos.v6i2.5635

Keywords:

Hasil Belajar, Manajemen Waktu, Efikasi Diri

Abstract

ABSTRACT   This research was carried out because the learning at SMAN 1 Sidoarjo was carried out hybridly during the pandemic. So that is has a shorter allocation of learning time than offline learning. The purpose of this study is to determine the influence of time management and self-efficacy on the learning outcomes of class X economics subjects in SMAN 1 Sidoarjo hybrid learning during the Covid-19 pandemic. Using simple random sampling techniques with a population of 163 students. The study used primary data obtained from questionnaires. The analysis method uses multiple liner regression analysis with the help of the SPPS 24 program. The result of this study partially and simultaneously showed that each of them had a positive and significant influence on time management and self-efficacy on the learning outcomes of class subjects in SMAN 1 Sidoarjo hybrid learning. Keywords: Learning Outcomes, Time Management, Self-Efficacy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandura, A. (2006). Guide For Constructing Self-Efficacy Scales. Self-Efficacy Beliefs Of Adolescents (Issue 5 (1).

Harahap, D. (2016). Analisis Hubungan Antara Efikasi-Diri Siswa Dengan Hasil Belajar Kimianya. Jurusan Pendidikan Kimia UMTS, 42–53.

Haruna, N. H., & Fajar, M. (2021). Pengaruh Manajemen Waktu Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XII IPS SMA Perguruan Islam Makassar Di Masa Pandemi Covid-19. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 13–21.

Hasan, M. S., & Sari, K. T. (2021). Pengaruh Manajemen Waktu terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Fiqih Di Mts Al-As’ad Brambang Diwek Jombang. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 93–117.

Monika, M., & Adman, A. (2017). Peran Efikasi Diri Dan Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 219–226.

Muslimin, T. P. (2016). Pengaruh Metode Recollection Smart Teaching (RST) Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Melalui Lesson Study. Prosiding Seminar Nasional, 2(1), 496–896.

Novianti, Y. P. (2017). Pengaruh Manajemen Waktu terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XII IPS Mata Pelajaran Ekonomi MAN Kota Blitar. 12(1), 21–29.

Nurdiana. (2020). Pengaruh Manajemen Waktu Peserta Didik Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di Madrasah Tsanawiyah Satu Atap Datok Sulaiman Putra Palopo.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135.

Nurhidayat, N. (2016). Pengaruh Manajemen Waktu Dalam Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Pengantar Akuntansi Kelas X Di SMK Negeri 50 Jakarta.

Nurrachman, A., Suwarjo, S., & Darsono, D. (2019). Hubungan Manajemen Waktu Belajar dengan Hasil Belajar Peserta Didik.

Pratiwi, S., Faisal, E. E., & Waluyati, S. A. (2018). Pengaruh Manajemen Waktu Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PPKn Kelas XI di SMA Negeri 1 Tanjung Raja. 156–163.

Resmini, N. (2014). Prinsip Dasar Pembelajaran Bahasa Indonesia. 2, 5–65.

Reza, J. (2010). Manage Your Time for Success Cerdas Mengelola Waktu untuk Mencapai Sukses.

Rosidah, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2), 2013–2015.

Ruliyanti, B. D., & Laksmiati, H. (2014). Hubungan antara Self Efficacy dan Self Regulated Learning dengan Prestasi Akademik Matematika Siswa SMAN 2 Bangkalan. Character, 3(2), 1–7.

Rusdiana, A., Sulhan, M., Arifin, I. Z., & Kamludin, U. A. (2020). Penerapan Model POE2WE Berbasis Blended Learning Google Classroom Pada Pembelajaran Masa WFH Pandemic Covid-19. Scientific Writing of the Bandung State Islamic University 2020, 1–10.

Sabaruddin, Marzuki, & Khairunnisak. (2020). Pandemic Covid-19: The Opportunities and Challenges to Using ICT in Mathematics Learning. IJEBD International Journal Of Entrepreneurship And Business Development EISSN 2597-4785 PISSN 2597-4750, 3(4), 409–414.

Sihaloho, L., Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2018). Pengaruh Efikasi Diri (Self Efficacy) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Se-Kota Bandung. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 4(1), 62–70.

Sjukur, S. B. (2012). Pengaruh Blended Learning Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di Tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2, 368.

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil dan Proses Belajar Mengajar. Rosda Karya.

Suliani, M. & Ahmad, A. M. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Hasil Pembelajaran Jarak Jauh di MTs Negeri 6 HSS di Masa Pandemik Covid-19. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(2), 179–188.

Wahidaty, H. (2021). Manajemen Waktu: Dari Teori Menuju Kesadaran Diri Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1880–1889.

Wibowo, D. V. R. (2018). Hubungan antara Manajemen Waktu dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Sedang Mengerjakan Skripsi.

Widiyaningtyas, E., & Muhyadi, M. (2018). Pengaruh Efikasi Diri Siswa Dan Metode Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Administrasi Umum Di SMK Abdi Negara Muntilan Tahun Ajaran 2017/2018. 21, 1–9.

Yustika, N. (2020). Pengaruh Efikasi Diri Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 28 Bulukumba. 117.

Published

2022-06-30