Efektivitas Sertifikat P-IRT dalam Meningkatkan Kepercayaan Konsumen pada Produk UMKM di Martajasah untuk Memperluas Peredaran Pasar
Keywords:
Sertifikat P-IRT, Kepercayaan Konsumen, Peredaran Pasar, MartajasahAbstract
The business world is now starting to compete globally to gain customer satisfaction. Seeing the current developments, Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) are a form of productive business owned by individuals or business entities engaged in the scope of trading activities that have different characteristics. This study aims to analyze the effectiveness of the Household Industry Food Certificate (P-IRT) in increasing consumer confidence and its role in expanding market circulation. The methodology used is a qualitative descriptive approach with data collection techniques through interviews, observations, and documentation of MSME actors and local consumers. In conclusion, the P-IRT Certificate is said to be effective in increasing the competitiveness of MSME products in local and regional markets. However, the uniqueness of taste is also a consideration for consumers to buy products besides paying attention to products labeled P-IRT.Downloads
References
Daniel Setiawan, P. D. (2022). Model Strategi Meningkatkan Efektivitas Kemampuan Militer. Indramayu: Penerbit Adab.
Dewi Rahmawati, M. M. (2024). Pentingnya Izin PIRT Bagi UMKM. OBAT: Jurnal Riset Ilmu Farmasi dan Kesehatan, 164-170.
Dr. Hj. Mariati Rahman, M. (2017). Ilmu Administrasi. Makassar: SAH MEDIA.
Epriliyana, N. N. (2019). Urgensi Ijin Keamanan Pangan (P-IRT) Dalam Upaya Membangun Kepercayaan Konsumen Dan Meningkatkan Jaringan Pemasaran. Jurnal Manajemen dan Bisnis Indonesia , 21-31.
Ermawati, N. (2023). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengambilan Keputusan Investasi pada Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM). Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 20-37.
Hasyim., N. F. (2021). Peredaran Kosmetik Tanpa Izin Edar Dalam Perspektif Maslahah (Studi Pada Pedagang Kosmetik di Pasar Maricaya Kota Makassar). Jurnal Ekonomi Islam, 1-16.
Indrasari, D. M. (2019). Pemasaran & Kepuasan Pelanggan . Surabaya: UNITOMO PRESS.
Irfandi, D. H. (2023). Pengaruh Jejaring Tata Kelola Pemerintahan dalam Meningkatkan Efektifitas Penyusunan Laporan Penyelenggaraan Pemerintahan Daerah di Kabupaten Sumbawa Barat. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 976-984.
Irma Erawati, M. D. (2017). Efektivitas Kinerja Pegawai pada Kantor Kecamatan Pallangga Kabupaten Gowa. Jurnal Office, 14-18.
Mega Hasibuan, Z. M. (2023). Peran Etika Bisnis dalam Membangun Kepercayaan Konsumen. Jurnal Ekonomi, Manajemen Pariwisata dan Perhotelan, 50-68.
Mukaroma, N. F. (2020). Pasar Persaingan Sempurna Dan Pasar Persaingan Tidak Sempurna Dalam Perspektif Islam. Profit : Jurnal Kajian Ekonomi Dan Perbankan, 1-16.
Nugraha, J. P. (2021). Teori Perilaku Konsumen. Jawa Tengah: Penerbit NEM - Anggota IKAPI.
Prof. Dr. B Lena Nuryanti Sastradinata, M. (2024). Strategi UMKM dan Bisnis Kreatif. In M. Prof. Dr. B Lena Nuryanti Sastradinata, Strategi UMKM dan Bisnis Kreatif (pp. 1-278). Jakarta Timur : Bumi Aksara.
Ratnasari, I. (2023). Pendampingan UMKM Dalam Memanfaatkan Aplikasi Gobiz Sebagai Sarana Pemasaran Digital. BERDAYA EKONOMI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 20-28.
Rifa'i, K. (2023). KEPUASAN KONSUMEN . Jember: UIN KHAS Press.
Risnanto, H. (2024, 5 29). Efektivitas Penerbitan Sertifikat Produksi Pangan Industri Rumah Tangga (Spp-Irt) Secara Digital Online Single Submission (Oss) Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm) Di Kabupaten Banyumas. Efektivitas Penerbitan Sertifikat Produksi Pangan Industri Rumah Tangga (Spp-Irt) Secara Digital Online Single Submission (Oss) Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm) Di Kabupaten Banyumas, pp. 1-69.
Sembiring, S. (2023). Produk Industri Rumah Tangga: Dalam Pengawasan Pemerintah Dan Penguatan Posisi Produsen. Perspektif Kajian Masalah Hukum dan Pembangunan, 119-129.
Septi Indrawati, A. F. (2021). Edukasi Legalitas Usaha sebagai Upaya Perlindungan Hukum bagi Pemilik UMKM. JURNAL DEDIKASI HUKUM: Jurnal Pengabdian Hukum Kepada Masyarakat, 231-241.
Tarsisius Murwadji, A. S. (2019). Peningkatan Kapasitas Bisnis Usaha Mikro Kecil Melalui Sertifikasi Produk Pangan Industri Rumah Tangga. Jurnal Poros Hukum Padjadjaran, 13-31.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 OIKOS: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.