KEBIJAKAN SERTA KEPEMIMPINAN KEPALA MADRASAH DALAM PENGOPTIMALAN MUTU PENDIDIKAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9858Abstract
The purpose of this study is to describe the Policy and Leadership of Madrasah Principals in Optimizing Education Quality. Qualitative research approach with case study method. This research was conducted at the Islamic Elementary School in Bandar Mataram District. Sources of data using primary and secondary sources of data collection techniques with observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques using data reduction, data presentation, and conclusions. As for the technique of guaranteeing the validity of the data using source triangulation and technique triangulation. The results of the study, namely the quality approach to educational institutions, both in terms of human resources and others, are quite good. The efforts made by the head of the madrasa in improving the quality of education at the institution are the loyalty of the head of the institution, integrity, and commitment to carrying out the mandate.Downloads
References
Adiyono, A. (2022). pengaruh gaya kepemimpinan demokratis kepala madrasah terhadap kinerja guru. FIKRUNA, 4(1), 50–63. https://doi.org/10.56489/FIK.V4I1.56
Afandi, M., Darwis, A., & Ariyunita, N. (2019). pengaruh gaya kepemimpinan kepala madrasah terhadap kinerja pendididik dan kependidikan di madrasah ibtidaiyah (MI) al huda maguwo, sleman. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 30–46. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v3i1.201
Ansyari, R., Hendriyal, H., & Neliwati, N. (2022). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kemampuan Pengelolaan Kurikulum oleh Tenaga Pendidik di Madrasah Ibtidaiyah. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 1299–1306. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V4I1.2161
Darmansyah, D., Karadjo, M., M. Thahir, S., Sakina, S., & Windra, W. (2023). Kemampuan Manajerial Kepala Madrasah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di MTS Alkhairaat Pusat Palu. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 9(1), 449–458. https://doi.org/10.37905/AKSARA.9.1.449-458.2023
Djihadah, N., Emosional, K., Kepemimpinan, D., Madrasah, K., Penguatan, A., Karakter, P., Madrasah, D., Nuryati, M., Kementerian, D., Kota, A., & Selatan, T. (2020). Kecerdasan Emosional dan Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Aplikasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) di Madrasah. Jurnal Pendidikan Madrasah, 5(1), 1–10. https://doi.org/10.14421/JPM.2020.51-01
Farida, S., & Jamilah, F. (2019). Kepemimpinan Kepala Madrasah (Kompetensi Manajerial Kepala Madrasah Dalam Perspektif Manajemen Pendidikan). Widya Balina, 4(1), 60–74. https://doi.org/10.53958/WB.V6I12
Gulo, W. (2004). Metodologi Penelitian. PT Grafindo.
Gusli, T., Primayeni, S., Gistituati, N., & Rusdinal, R. (2021). Kepemimpinan Visioner Kepala Madrasah. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2919–2932. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V3I5.1002
Husnidar, H., Afandi, M., & Darwis, A. (2020). Pengaruh Supervisi dan Kepemimpinan Kepala Madrasah terhadap Kepuasan Kerja Tenaga Pendidik Madrasah Tsanawiyah se Kecamatan Perhentian Raja. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 3(1), 34–43. https://doi.org/10.24014/IJIEM.V3I1.8339
Luneto, B. (2021). Efektivitas Manajemen Kepemimpinan Kepala Madrasah di MAN 1 Kabupaten Gorontalo. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 76–91. https://doi.org/10.30603/TJMPI.V9I1.2099
Meleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosda karya.
Muzaini, M. C., & Fadhilah, N. (2022). Strategi Contekstual Teaching and Learning pada Pembelajaran Fiqih di MI Miftahul Ulum. Attractive : Innovative Education Journal, 4(3), 265–276. https://doi.org/10.51278/AJ.V4I3.498
Muzaini, M. C., & Ichsan, I. (2023). Implementasi Nilai Humanisme dalam Pembelajaran Akidah Akhlak untuk Menumbuhkan Sikap Sopan Santun Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(2), 329–338. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7572953
Muzaini, M. C., Najib, M., Mahmudah, A., & Nisa, A. K. (2023). Implemantasi Metode Simulasi Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Peserta Didik di Madrasah Ibtidaiyah. Pionir: Jurnal Pendidikan, 12(1), 2023. https://doi.org/10.22373/pjp.v12i1.17573
Muzaini, M. C., Rahayu, R., Rizky, V. B., Najib, M., Supriadi, M., & Prastowo, A. (2023). Organisasi Integrated Curriculum dalam Implementasi Pembelajaran Berbasis Life Skill di Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy, 10(2), 598–612. https://doi.org/10.33394/JP.V10I2.7369
Muzaini, M. C., & Salamah, U. (2023). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 9(1), 82–99. https://doi.org/10.54621/JIAT.V9I1.574
Muzaini, M. C., Sarita, M., & Santosa, S. (2023). Integrasi Keilmuan Islam Madrasah Ibtidaiyah dalam Membentuk Akhlak Generasi Emas. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(12), 279–291. https://doi.org/10.5281/ZENODO.8078786
R, A. H. A., & Hidayattullah, M. (2023). Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Membentuk Karakter Kedisiplinan Siswa Madrasah Ibtidaiyah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 793–800. https://doi.org/10.54371/JIIP.V6I2.1575
Rohman, F. A., & Muna, N. (2018). Kepemimpinan Demokratis Kepala Madrasah Ibtidaiyah (MI) Nurul Ummah Kotagede Yogyakarta. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 269–288. https://doi.org/10.14421/MANAGERIA.2018.32-04
Sari, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Madrasah Berbasis Islami dalam Menciptakan Karakter Peserta Didik di Madrasah Ibtidiyah. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 4(2), 266–274. https://doi.org/10.31539/ALIGNMENT.V4I2.2570
Subaidi, S. (2020). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Dan Kinerja Guru di MAN 1 Pati. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 4(2), 161–174. https://doi.org/10.29240/JSMP.V4I2.1428
Sugiyono. (2013). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alafabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sukmadinata, Syaodih, N. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
Susanti, F., Wulansari, I., Harahap, E. K., & Hamengkubowono, H. (2023). Implementasi Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Pelaksanaan Manajemen Berbasis Madrasah. Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 2(1), 1–17. https://doi.org/10.59373/KHARISMA.V2I1.12
Susmiyati, S., & Zurqoni, Z. (2020). Meningkatkan Kinerja Guru melalui Kepemimpinan Kepala Madrasah dan Supervisi Pendidikan. FENOMENA, 12(1), 29–52. https://doi.org/10.21093/FJ.V12I1.2275
Urwatul, A., Jombang, W., Utu, N. M., Tinggi, S., Tarbiyah, I., Wutsqo, A.-U., Beny, J., Sekolah, S., Ilmu, T., & Al -Urwatul, T. (2021a). kepemimpinan kepala madrasah dalam peningkatan mutu pendidikan di mts miftahul ulum cermenan jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 25–42. https://doi.org/10.54437/IRSYADUNA.V1I1.246
Urwatul, A., Jombang, W., Utu, N. M., Tinggi, S., Tarbiyah, I., Wutsqo, A.-U., Beny, J., Sekolah, S., Ilmu, T., & Al -Urwatul, T. (2021b). kepemimpinan kepala madrasah dalam peningkatan mutu pendidikan di MTs Miftahul Ulum Cermenan Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 25–42. https://doi.org/10.54437/IRSYADUNA.V1I1.246
Vusvitha, V., Berlian, Z., & Warna, D. (2020). Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Mutu Tenaga Kependidikan. Studia Manageria, 2(1), 13–26. https://doi.org/10.19109/STUDIAMANAGERIA.V2I1.4234
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.