ANALISIS KOPETENSI KEPRIBADIAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS IV SD NEGRI SUDIANG

ANALISIS KOPETENSI KEPRIBADIAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA

Authors

  • Siti Mujdalifah Universitas Muslim Indonesia
  • Akhmad Syahid Universitas Muslim Indonesia
  • Subaedah Universitas Muslim Indonesia
  • Martini Universitas Muslim Indonesia
  • Salim Hasan Universitas Muslim Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34986

Keywords:

Teacher Personality, Learning Motivation, Mathematics, Students

Abstract

This study aims to determine the role of teachers’ personality in improving students’ learning motivation in Mathematics for fourth-grade students at SD Negeri Sudiang. The focus of this research is to examine how teachers’ attitudes, personalities, and behaviors influence students’ enthusiasm for learning, as well as to identify the supporting and inhibiting factors in the process. This research employs a qualitative descriptive method with data collected through interviews, observations, and documentation. The results show that teachers’ personality plays a significant role in enhancing students’ learning motivation. Teachers who are patient, disciplined, and communicative are able to create an enjoyable and conducive learning atmosphere that increases students’ enthusiasm for Mathematics. However, challenges remain, such as students’ low interest in learning, teachers’ limited time due to administrative duties, and lack of family support. Therefore, improving students’ learning motivation requires collaboration among teachers, schools, and parents to build a positive and inspiring learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, R. (2024). Kreativitas Guru Dalam Mensukseskan Kurikulum Merdeka Sukoweni. Jurnal Komprehenshif, 2(1), 1–10.

Azhar, M. (2024). Uluwwul Himmah Education Research Journal. Uluwwul Himmah Education Research Journal, 1(1), 1–15.

Creswell, John W., and C. N. P. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. SAGE Publications.

Indrawati, Muh. Aidil Sudarmono, and M. (2023). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Mujaddid: Jurnal Penelitian dan Pengkajian Islam, 1(2).

ISSOM, F. L., & SARI, T. P. (2016). Kepribadian Big Five Personality Dan Efikasi Guru Di Sekolah Dasar Dengan Kurikulum 2013. JPPP - Jurnal Penelitian dan Pengukuran Psikologi, 5(2), 100–108.

Lestari, S., & Hidayat, R. (2021). Pengaruh Kepribadian Guru terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 10(1), 45–56.

Marliana, S., Syahril, S., & Imamah, Y. H. (2025). Kompetensi kepribadian Guru PAI Dalam Membina Akhlak Peserta Didik di SDN Mendabe Babussalam Aceh Tenggara. UNISAN Jurnal: Jurnal Manajemen dan Pendidikan, 4(4), 76–89.

Nur Nabila Ilma Nafisa, & Didit Darmawan. (2025). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Pembentukan Karakter Setingkat Sekolah Menengaah Atas. Karakter : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(2), 307–321.

Pendit, S. S. D., Azizah, & Magfirah, D. (2024). Hubungan kompetensi kepribadian guru terhadap motivasi belajar siswa. Elementary School, 11(1), 292–300.

Permata, C. A. M., & Kristanto, Y. D. (2020). Desain Pembelajaran Matematika Berbasis Gamifikasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 279.

Putri Insani, S., Nurmawanti, I., & Hari Witono, A. (2023). Teacher creativity in the 21st century in overcoming students’ math boredom. Journal of Classroom Action Research, 5(3), 67–72.

Rahmadania, Anisyah, and H. N. A. (2023). Implementasi Teori Hirarchy Of Needs Maslow Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Di Yayasan Cahaya Generasi Islam Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(4), 261–272.

Rizki, M. (2025). Analisis Kualitatif terhadap Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Kelas X SMAN 1 Cigudeg: Kajian Literatur. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(1), 170–178.

Sari, E. R., Yusnan, M., & Matje, I. (2022). Peran Guru Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran. Jurnal Eduscience, 9(2), 583–591.

Sari, K. K., Jaryanto, J., & Muchsini, B. (2024). Pengaruh Persepsi Siswa tentang Kompetensi Kepribadian Guru terhadap Motivasi Belajar Siswa Akuntansi dan Keuangan Lembaga. Jurnal Akuntansi, Manajemen, dan Perencanaan Kebijakan, 2(1), 14.

Sartika, I. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pendekatan Matematika Realitik di Sekolah Dasar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 101.

Sumartini, T. S. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 5(2), 1–7.

Syahrul, M., Munawir, M., Masruni, N., Hairanie, R., & Magalhaes, A. D. J. (2023). Designing and Implementing an Integrated Thematic Teaching Model Based on a Scientific Approach To Improve Basic Education Students’Learning Outcomes. Indonesian Journal of Education (INJOE), 3(2), 383–397.

Tahmidatien, Lilik, and W. K. (2019). Menumbuhkan Motivasi Belajar Dari Aspek Value, Expectancy dan Self Regulated Learning. Jurnal ilmiah pendidikan, 9(1), 1–12.

Wayudi, M., S. Suwatno, and B. S. (2020). Kajian Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 12(2), 145–158.

Downloads

Published

2025-11-12

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>