PEMANFAATAN CERITA RAKYAT DI KABUPATEN BANDUNG DALAM PENYUSUNAN BAHAN AJAR MENDONGENG BERBASIS KEARIFAN LOKAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v12i2.5717Kata Kunci:
bahan ajar, cerita rakyat, kearifan lokal, mendongengAbstrak
This research attempts to draw an overview of the need of literature learning at high school. The achievement of learning targets is influenced by the use of learning media. The teacher's accuracy in using the media will affect student motivation and achievement. The obstacles faced in the implementation of learning are 1) students do not have supporting facilities in learning; 2) the availability of reading sources is still limited. Based on that, this research attempts to create local wisdom-based teaching material. The local wisdom was recorded from the verbal traditions in Bandung Regency of West Java. This research is a qualitative descriptive research. Results of this study shows that there are seventeen verbal tradition used in this research and the results of the feasibility test of teaching materials to users obtained an average of 85.75%. Therefore, we conclude that the teaching material is feasible.Unduhan
Referensi
Arifin, Z,.2011. Evaluasi Pembelajaran: Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Arikunto, S.,2006.Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rinneka Cipta
Febriani, M., 2012. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. [Online] Available at: https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/319/368 [Diakses 29 Oktober 2020].
Hijiriah, S., 2017. Kajian Struktur, Fungsi, Dan Nilai Moral Cerita Rakyat Sebagai Bahan Pembelajaran Apresiasi Sastra. Riksa Bahasa, III(1), pp. 117-125.
Majid, A., 2012. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. 1 penyunt. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Maryanto. (2017, 3 15). Materi Sastra dalam Kurikulum 2013. Diambil kembali dari Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa (Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan): http://badanbahasa.kemdikbud.go.id/lamanbahasa/node/2281
Millan, JHM. & Sally Schumacher. 1997. Research in Education: A Conceptual Introduction (Penelitian dalam Pendidikan: Pengantar Konsep). New York: Addison Wesley Longman.
Nurgiyantoro, B. 2012. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta .
Wellek, R. & Austin W. 2014. Teori Kesusastraan. Jakarta: PT. Gramedia
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.