FAKTOR KETERLAMBATAN BERBICARA PADA ANAK; KAJIAN PSIKOLINGUISTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA

Authors

  • Alwandi Yanta Krisna Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v14i1.9797

Abstract

This research have a purpause to describe the factors that cause children's delay in speaking. The approach used in this research is a qualitative approach. While the type of research is literature study. The data source for this research is relevant research articles. The data of this research is the result of relevant research. To validate, researchers use data triangulation. The data analysis technique used is an interactive analysis technique. The results showed that the factors that cause speech delays in children are internal factors consisting of genetics and also the hormone testosterone. While the external factors that cause delays in speaking are family, school and society. Therefore, cooperation in child supervision is needed starting from the family, school and community environment through medical and social supervision. It is hoped that this research will become an evaluation in monitoring the growth and development of children with speech delays.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anhusadar, L., & Kadir, A. (2023). Fathering dalam Pengasuhan Masyarakat Suku Bajo Anak Usia Dini pada Masyarakat Suku Bajo. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(November 2022), 21–30. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.157

Aprilda, N. M. M., Kuntarto, E., & Kusmana, A. (2021). Pengaruh afasia pada produksi ujaran dalam proses berbahasa. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya), 3(1), 10–17. https://doi.org/10.26555/jg.v3i1.2180

Aurelia, T., Rahminawati, N., & Inten, D. N. (2022). Analisis Faktor Internal dan Faktor Eksternal yang Mempengaruhi Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Anak Usia 5,9 Tahun. Bandung Conference Series: Early Childhood Teacher Education, 2(2), 69–78. https://doi.org/10.29313/bcsecte.v2i2.3504

Bussa, B. D., Kiling-Bunga, B. N., Thoomaszen, F. W., & Kiling, I. Y. (2018). Persepsi ayah tentang pengasuhan anak usia dini. Jurnal Sains Psikologi, 7(2), 126–135. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jpu/index

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. In H. Salmon, C. Neve, M. O’Heffernan, D. C. Felts, & A. Marks (Eds.), Journal of Chemical Information and Modeling (6th ed., Vol. 53, Issue 9). SAGE Publications, Inc.

Darmuki, A., Andayani, Nurkamto, J., & Saddhono, K. (2018). The Development and Evaluation of Speaking Learning Model by Cooperative Approach. International Journal of Instruction, 11(2), 116–128. https://doi.org/10.1097/ccm.0b013e3182963c01

Dian Oktary, Arien, W., Syafitra, V., Permata, D. I. A., Hanifah, B., Azzahra, N., Rahmawati, A., & Indria, S. (2022). Keterampilan Bicara (Speed Delay) pada Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(11), 1707–1715.

Fadni, S. N. (2023). Upaya Meningkatka Keterampilan Berbicara Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Media Gambar(Flash Card) dan Video Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional PGPAUD UPI Kampus Purwakarta, 2(1), 226–235.

Fitriyani, Sumantri, M. S., & Supena, A. (2018). Gambaran Perkembangan Berbahasa pada Anak dengan Keterlambatan Bicara (Speech Delay): Study Kasus pada Anak Usia 9 Tahun Kelas 3 SD di SDS Bangun Mandiri. Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar 2018, 59–64.

Furaida, I. D., Azizah, N., Leonida, F. D. E., Khuril’Aini, Yusmar, F., Mahardika, I. K., & Fadilah, R. E. (2023). Pengaruh Lingkungan Informal Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP. FKIP E-Proceeding, 25–28.

Haliza, N., Kuntarto, E., & Kusmana, A. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Berkebutuhan Khusus (Tunarungu) Dalam Memahami Bahasa. Jermal, 1(2), 89–97. https://doi.org/10.31629/jermal.v1i2.2214

Inayati, A., & Rini, S. (2023). Analisis Berbicara dan Permasalahannya Pada Anak Usia 10 Tahun. Jurnal Sekolah, 7(2), 249–258.

Kuntarto, E. (2017). Memahami Konsepsi Psikolinguistik. In Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Jambi.

Miles, B. M., & Huberman, M. A. (2014). An analytic approach for discovery. In CEUR Workshop Proceedings (Vol. 1304, pp. 89–92).

Muradi, A. (2018). Pemerolehan Bahasa Dalam Perspektif Psikolinguistik Dan Alquran. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2). https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i2.2245

Rabhany, A. T., & Setiawan, H. (2023). Analisis Fisiologi Terhadap Penderita Gangguan Berbicara Cadel pada Usia Dewasa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(7), 60–65. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.7803849

Saputra, A., & Kuntarto, E. (2020). Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Bicara Pada Anak Usia Prasekolah. Repository Unja, 1–14. https://repository.unja.ac.id/11182/

Suastika, K. A. B., & Wulandari, R. D. (2022). Mutasi Genetik Pada Kasus Gagap: Studi Pustaka. Medika Kartika Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan, 5(Volume 5 No 4), 424–435. https://doi.org/10.35990/mk.v5n4.p424-435

Sujana, R., Kusmana, A., & Kuntarto, E. (2020). Peranan Gambar Sebagai Pajanan Bahasa dalam Mempercepat Pemerolehan Bahasa Anak. Jurnal Komposisi, 5(2), 77–86.

Wardhana, I. G. N. P. (2013). Perkembangan Bahasa pada Anak 0-3 Tahun dalam Keluarga. Jurnal Linguistik, 20(39), 95–101.

Yulianda, A. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keterlambatan Berbicara Berbicara Pada Anak Balita. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 12–16. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/Bahastra/article/view/1137

Downloads

Published

2024-01-02