SOSIOLINGUISTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA
SOSIOLINGUISTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v13i2.7442Keywords:
Sosiolinguistik, Pembelajaran, Bahasa IndonesiaAbstract
Linguistics is the study of language, both as an object and in its function and development. The existence of language structures can be seen throughout history and is a special phenomenon, isolated from other social elements. Regarding the structure of language and the limitations it imposes (lexical semantics, phonology, morphology, syntax and functional stylistics), language is a very specific and separate social phenomenon. Some language elements and categories, their characteristics and structural variants cannot be translated and are unique to the language. There are a number of methods and approaches that focus on sociolinguistic studies, including: a) competence-based language teaching, b) communicative language teaching, c) natural approach, d) cooperative language learning. In addition, there are several explanations of the basic theories of sociolinguistics that are applied in schools, namely: a) language as a communication tool, b) language skills are broad, c) students are part of societyDownloads
References
Haryani, M., Nurkhoiroh, Suardika, I. K., H, A. I., & Anwar, K. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Pjok Materi Pergaulan Sehat Menggunakan Metode Pembelajaran Pendekatan Saintifik. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 5, 71–77.
Khairunnisa, Sagita. 2019. Pengembangan Sosiolinguistik Dalam Pengajaran Bahasa (Secara Teoritis Dan Penerapan) Bagi Mahasiswa Pendidikan Bahasa. Jurnal Sains Riset. Vol 9, No 2.
Malabar Sayama. 2015. Sosiolinguistik. Gorontalo: Ideas Publishing
Setiyadi Dwi. Peranan Sosiolinguistik Dalam Pengajaran Bahasa: Sebuah Kajian Teoretis Dan Penerapannya (Temuan Linguistik Untuk Pengajaran Bahasa). Pendidikan Bahasa Inggris IKIP PGRI Madiun.
Pulungan, K. A., Haryanto, A. I., Haryani, M., & Suardika, I. K. (2022). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Mengajarkan Tanggung Jawab pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani , Olahraga dan Kesehatan. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 3(3), 245–253.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.