PENGARUH MEDIA KAMUS DIGITAL TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA KELAS IV SD

Authors

  • Nur Azmi Alwi Universitas Negeri Padang
  • Nurul Halimah SDN 09 Korong Gadang
  • Marnis Susanti SDN 12 Sungai Lareh
  • Lina Marcelina SDN 57 Anak Air Kumayan

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v13i1.6836

Keywords:

learning outcomes, Indonesian, media, digital dictionary.

Abstract

The purpose of this study was to find out whether there was a significant difference between the learning outcomes of fourth grade Indonesian elementary school students who used digital teaching materials (digital dictionary) and those who used traditional teaching materials. The method used is an experimental strategy using a post-test only control group design. This research tool uses a test and non-test methodology. To test the data, descriptive and inferential statistics were used. The results showed that the t count exceeds the t table by 6.168 based on the results of the t test analysis. This shows that there is a significant difference between the learning outcomes of Indonesians who use digital teaching materials (such as digital dictionaries) and Indonesians who use traditional teaching materials.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afaria, Z., Sudjani, D. H., & Rachma, F. M. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Permainan Digital terhadap Minat Belajar Bahasa Arab pada Siswa Kelas X MA Miftahul Huda. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 95-104.

Butcher, C., Davies, C. and Highton, M. (2006) Designing Learning. From module outline to effective teaching. London and New York: Routledge

Amanata, R., & Taufik, T. (2020). Penerapan Membaca Pemahaman Menggunakan Metode Speed Reading dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas V Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(8), 301–313.

Basuki, K. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. ISSN 2502-3632 (Online) ISSN 2356-0304 (Paper) Jurnal Online Internasional & Nasional Vol. 7 No.1, Januari – Juni 2019 Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta, 53(9), 1689–1699.

Donatus, S. K. (2016). Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif Dalam Penelitian Ilmu Sosial : Titik Kesamaan dan Perbedaan. Studia Philosophica et Theologica, 16(2), 197–210.

Elvera. (2021). Metodologi Penelitian (E. S. Mulyanta (ed.); 1st ed.). CV ANDI OFFSET.

Faizin, A. (n.d.). Aplikasi Kamus Digital Bahasa Indonesia-Bahasa Arab dengan Menggunakan Metode Prototyping. 1–7.

Handayani, F., Maharani, R. A., & Fitria, Y. (2022). Penilaian dan Jenis Tes yang Dibuat Oleh Guru di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 726–737. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2033

Irfan, M., MP, A. D., Armyanto, N. G., Rifqi, R. M., Azka, S. N., & Ghofur, M. A. (2021). Pengaruh Disruptive Innovation Terhadap Pendidikan Di Akademi Militer Pada Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Sains Teknologi Dan Inovasi Indonesia (SENASTINDO), 3, 279–290.

Mahesta, L. K. (2018). Pengembangan Media Kamus Digital Sistem Isyarat Bahasa Indonesia Berbasis Android di SMP-LB Karya Mulia Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 1(1), 1–7.

Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan T. (2022). Kepmen No 262 Perubahan 56 Pedoman Pelaksanaan Kurikulum Pemulihan Pembelajaran.

Nasional, S., Dasar, P., & Negeri, U. (2017). PENGEMBANGAN DESAIN PEMBELAJARAN MEMBACA BERBASIS DRTA SEBAGAI UPAYA MEMBANGUN GENERASI LITERAT ABAD 21 DI KELAS VI SEKOLAH DASAR Faisal 76. 441–455.

Nur Syahidah Atikah, S. (2020). Literasi Media Dalam Bahasa dan Sastra. 10.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Pramesti, U. D. (2015). PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA INDONESIA DALAM KETERAMPILAN MEMBACA MELALUI TEKA-TEKI SILANG (Penelitian Tindakan di Kelas VI SDN Surakarta 2, Kecamatan Suranenggala, Kabupaten Cirebon, Jawa Barat). Puitika, 11(1), 82. https://doi.org/10.25077/puitika.11.1.82--93.2015

Rahim, F. (2005). Pengajaran Membaca Di Sekolah Dasar (1st ed.). Bumi Aksara.

Rudi Susilana. (2017). Media Pembelajaran (4th ed.). CV Wacana Prima.

Suriansyah, A. (2015). Pengembangan Pembelajaran Berbasis TIK (Proses Dan Permasalahannya). Jurnal Paradigma, 10(2), 1–6.

Wasmana. (2011). Penulisan Karya Ilmiah. Stkip Siliwangi Bandung, 1–47.

Yusrizal, Safiah, I., & Nurhaidah. (2017). Kompetensi Guru dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di SD Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(April), 126–134.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.

Downloads

Published

2023-01-01