KEEFEKTIFAN PENERAPAN BIG BOOK BERBASIS ETNOPEDAGOGIK DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA PERMULAAN DI KELAS I SEKOLAH DASAR

Authors

  • Mimin Ninawati Universitas Muhammadiyah Prof. Dr Hamka
  • Anjaswari Putri Utari Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v13i1.6625

Keywords:

Big book, Ethnopedagogy, Beginner Reading

Abstract

This research big book is motivated by the lack of use of teaching materials, the low reading skills of students as well as a lack of interest in reading. The purpose of this study was to determine the effect of applying big books ethnopedagogic-basedto students' early reading and to introduce students to the cultural behavior of Javanese society that students must possess. This research method is quantitative using a one group pretest posttest design. The population of this research is the first grade students of SDN Cipete Utara 15 Pagi, totaling 41 students. The sampling technique used is using saturated sampling. The sample in this study were all first grade students at SDN Cipete Utara 15 Pagi. Data collection techniques used are observation, interviews, and questionnaires. The data analysis technique is Paired Sample T-Test with the help of SPSS 25.0 Software. The results of the pretest- posttest that the initial reading score was 69.07 increased to 80.31. Based on the results of the different test, there are differences before and after the implementation of the big book based on ethnopedagogics with a significance value of 0.00 (< 0.05). So it was concluded that there was an big book ethnopedagogic- basedinfluence on the early reading skills of first graders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprizia, Onika Berly. (2019). Pengembangan Media Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas Tiga SD Negeri Pilang 02. Skripsi tidak diterbitkan. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Aulia, M., Adnan, Yamin, M., & Kurniawati, R. (2019). Penggunaan Big Book dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3 (3):963-969.

Djaga, S., Riangtati, A. D., & Usman, H. (2020). Pemanfaatan Media Big Book untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas II SD Negeri Gunung Sari II Makasar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10 (1): 65-72.

Fatriani, A., & Samadhy, U. (2018). Pengembangan Media Big Book Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan dengan Metode Suku Kata. Joyful Learning Journal, 7 (1): 1–9.

Fajriani, Rahayu Nur. (2018). Peningkatan Ketrampilan Membaca Permulaan Melalui Media Big Book Siswa Kelas I. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 58–65.

Gunansyah, G., Mariana, N., Suprayitno, Sari, R., & Khoiroh, I. (2018).

ETNOPEDAGOGI Kajian Lintas Bidang Studi di Sekolah Dasar.

Sidoarjo: Zifatama Jawara.

Halimatussa’diyah, F., & Fahruddin. (2017). Pengembangan Big Book untuk Menstimulasi Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok B PAUD Tanwirul Qulub Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8 (2): 2-5.

Lusiana, Novita. (2020). Pengembangan Media Big Book Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Nyaring Bahasa Indonesia Kelas II SDN Candirejo 01 Batang. Skripsi tidak diterbitkan. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Rahmawati, Irma. (2017). engembangan Media Big Book Berbasis Keterampilan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Hima dan Prodi PGSD 2017, 2290-2300.

Rizkiana. (2016). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN Bangunrejo 2 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (34): 236-251.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian & Pengembangan Research

and Development.Bandung: Alfabeta

Syelviana, N., & Hariani, S. (2019). Pengambangan Media Big Book dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (1): 2559–2569.

Sari, Ria Vionita. (2017). Pengembangan Big Book Kedudukan dan Peran Anggota Keluarga untuk Pembelajaran IPS Kelas II SDN Karangtengah IV. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Synta, Darmata Aqila. (2015). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Big Book pada Siswa Kelas I SD Negeri Delegan 2 Prambanan Sleman. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Ulfa, Mutia. (2018). Penggunaan Media Big Book Terhadap Kelancaran Membaca Siswa pada Tema Diriku Kelas I MIN 8 Aceh Besar. Skripsi tidak diterbitkan. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

Downloads

Published

2023-01-24