MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS PROSEDUR KOMPLEKS DI SMK

Authors

  • Kamaria Kamaria Universitas Jambi
  • Herman Budiyono Universitas Jambi
  • Ade Kusmana Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v13i1.6525

Keywords:

Writing Ability, Project Based Learning Model, Complex Procedure Text.

Abstract

Project-based learning guides students through systematic and standardized work procedures to make or complete a product through the actual production process. This study aims to improve the quality of learning outcomes to write complex procedure texts by applying a project-based learning model. This type of research is classroom action research and consists of two cycles. The research process includes planning, implementation, action, observation and reflection. The subjects of this study were students of SMK Negeri 1 Tanjung Jabung Timur, totaling 17 students. The results showed that students achieved 68% learning outcomes in cycle I and 88% learning outcomes in cycle II. This study concludes that the use of project-based models improves the quality of learning outcomes in writing complex procedural texts at SMK Negeri 1 Tanjungjabung Timur

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hariyanto, F. A. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Mengembangkan RPP Berdasarkan Kurikulum 2013 dengan Menggunakan “Bloom’s Taxonomy Cognitive Domain Learning Stages” pada Mahasiswa Semester VI FKIP Bahasa Inggris Universitas Kanjuruhan Malang. Jurnal Inspirasi Pendidikan Universitas Kanjuruhan Malang, 423–437.

Hartidini, S., & Ratna, E. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Inkuiri Berbantuan Media Audiovisual Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Argumentasi Siswa Kelas X Sma Negeri 2 Lengayang Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 7(1), 63–69.

Margono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. In Jakarta: Rineka Cipt.

Mulyadi, E. (2016). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatan Kinerja dan Prestasi Belajar Fisika Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 22(4), 385. https://doi.org/10.21831/jptk.v22i4.7836

Ningsih, N. M. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013 berbasis Teks yang Berorientasi pada Pendekatan Saintifik. Edukasi Lingua Sastra, 15(2), 31–42. https://doi.org/10.47637/elsa.v15i2.65

Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96. https://doi.org/10.31537/ej.v4i2.343

Santosa, P. (2010). Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. In Jakarta: Universitas Terbuka.

Seno, A. J. R. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kemampuan Menyimak terhadap Keterampilan Menulis Teks Pidato (Survei pada SMA Negeri di Kota Cilegon ) Universitas Indraprasta PGRI Diskursus : Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(1), 10.

Sudjimat, D. A. (2014). Perencanaan Pembelajaran Kejuruan: Dari kajian Empirik dikembangkan sesuai Inovasi Kurikulum 2013 untuk Pembelajaran Abad XII. In Malang: UM Press.

Suharsimi, A. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. In Jakarta : Rineka Cipta.

Sukirman. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2), 1–10. Retrieved from https://p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/42

Suprananto, K. (2012). Pengukuran dan Penilaian Pendidikan. In Yogyakarta: Graha Ilmu.

Surya, A. P., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kreatifitas Siswa Kelas Iii Sd Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Jurnal Pesona Dasar, 6(1), 41–54. https://doi.org/10.24815/pear.v6i1.10703

Umi, U. (2015). Penerapan Pendekatan Saintifik Melalui Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Ketrampilan Proses Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri Seworan, Wonosegoro. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), 24. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2015.v5.i1.p24-38

Wahyu, R., Islam, U., & Rahmat, R. (2018). Implementasi Model Project Based Learning ( PJBL ) Ditinjau dari Penerapan Implementasi Model Project Based Learning ( PJBL ) Ditinjau dari Penerapan Kurikulum 2013. Teknoscienza, 1(1), 50–62.

Downloads

Published

2023-01-01