PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS DESKRIPSI SISWA KELAS VII SMP IT AD DURRAH
Pembelajaran berbasis masalah, kemampuan menulis, teks deskripsi, siswa
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v15i2.28036Keywords:
Pembelajaran berbasis masalah, kemampuan menulis, teks deskripsi, siswaAbstract
This study aims to determini the effect of problem-based learning models on the ability to write descriptive texts of seventh-grade students at SMP IT Ad Durrah Marelan. This study uses a quantitative method with a quasi-experimental design. The research sample consists of two classes: an experimental class that receives treatment and a control class that does not receive treatment. Data collection techniques use multiple-choice tests in the form of student work in writing descriptive texts. Data analysis techniques start with normality tests, homogeneity tests, and then proceed with hypothesis testing. The results of this study show that the data obtained from post-test and pre-test were analyzed using the T-test from two parties, which gave results that students who were given treatment in the learning process using problem-based learning models experienced more improvement compared to those who were not given PBL learning strategies. This can be seen from the calculation results, where the t-count value is 0.95, while the t table value is 2.0089. This proves that the hypothesis test is accepted and there is a difference in writing descriptive texts between students who were given problem lased learning models and those who were not is bold.Downloads
References
Dewi, D. P., dan Nila Yuniani. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Metode TTW Media Gambar pada Peserta Didik Kelas
VII. Jurnal Litbang Kota Pekalongan, 18(1).
Dalman, H. (2023). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwang
Eggen, Paul dan Don Kauchak. 2020. Strategi dan Model Pembelajaran.: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Indeks. Hardani. dkk. (2021). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Ilmu
Leedy dan Ormrod, (2022). Model Model Pembelajaran dan Pengajaran. Yogyakarta: urnal Pendidikan, Kebahasaan, Dan Kesusastraan Indonesia
Nggaruaka, T., dkk. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Berdasarkan Level Pemula Menggunakan Teknik Retrival Jaringan Semantik. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 154-163. doi:http://dx.doi.org/10.29300/dis astra.v2i2.3039
Nurkholidah R (2024) Pengaruh metode concept sentence terhadap keterampilan menulis karangan narasi sekolah dasar Jurnal EDUCATIO (Jurnal Pendidikan Indonesia) Vol. 10,https://doi.org/10.29210/1202 424520
Nurkholidah,R . (2023) Pengaru Media Gambar Tunggal Terhadap Keterampilan Menulis Paragraf Deskripsi Siswa Kelas V MIN 11 Kota Medan. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(4), 238 – 251
Pamungkas, T. (2021). Model Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Guepedia. Jurnal Pendidikan Indonesia
Rusman. (2020) Pengembangan Media Video Scribe dalam Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Berbasis Karakter Siswa Kelas X SMA se-Kabupaten Tangera ng. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra
Sukirman. (2021). Tes Keterampilan Kemampuan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah. Jurnal Konsepsi. Vol. 9, No. 2. ISSN. 2301-4059.
Sulfaini (2023) Peningkatan Menulis Karangan Deskripsi dengan Menggunakan Media Audio Visual. Jurnal Ilmiah Program Pendidikan bahasa dan Sastra Indonesia
Tarigan (2020). Strategi dan Model Pembelajaran. jurnal Pendidikan, Kebahasaan, Dan Kesusastraan Indonesia
Zulkarnaini (2020) Menulis Kreatif di Media Massa. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.