ANALISIS WACANA KORELASI DIKSI AHMAD HASSAN DAN AHMAD DAHLAN PERSPEKTIF DAKWAH DI INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v15i1.23237Keywords:
Diksi, Ahmad Hassan, Ahmad Dahlan, Dakwah.Abstract
This study analyzes the use of diction in da'wah writings delivered by two great scholars in the history of Islam in Indonesia, namely Ahmad Hassan and Ahmad Dahlan. The writings studied are Ahmad Hassan's writing entitled “High Modesty in Islam” and Ahmad Dahlan's writing entitled “The Unity of Human Life”. This research is focused on diction which is specialized again on the study of standard and substandard language, scientific words and popular words. This research uses a descriptive qualitative method that examines based on the phenomena written in the works of the two figures and described as a description of the results of the analysis. The results of this study indicate that the diction used by the two figures reflects differences but is still correlated because Ahmad Hassan uses more standard and scientific language diction so that the spread of da'wah can only be done to educated people or certain groups who study the science. Meanwhile, Ahmad Dahlan prefers standard and popular language diction so that the da'wah given through his writings can be accepted by all levels of society from the top to the bottom. This is evidenced by Ahmad Hassan Dahlan's use of popular words 10 diction while Ahmad Dahlan up to 18 diction but Ahmad Hassan's use of scientific words reached 5 diction while Ahmad Dahlan did not use scientific words.Keywords: Diction, Ahmad Hassan, Ahmad Dahlan, Da’wah.Downloads
References
Anwar, S. (2013). Dakwah Islam Kontemporer: Strategi dan Pendekatan Komunikasi. Jakarta: Kencana.
Cici Lida Putri, D. E. (2024). Diksi Pada Cerpen Siswa Kelas IX SMPN 4 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, 128-135.
Dahlan, A. (1923). Kesatuan Hidup Manusia. Yogyakarta: HB. Muhammadiyah Majelis Taman Pustaka.
Fauzan, T. A. (2019). Sejarah Pemikiran dan Gerakan Politik Persis. Bandung: Persis Pers.
Hassan, A. (1939). Kesopanan Tinggi secara Islam. Bandung: CV. Dipenogoro.
Kadir, A. (2024). METODE PEMBELAJARAN DISKUSI DAN TANYA JAWAB A. HASSAN PADA MURIDNYA MOHAMMAD NATSIR (Sebuah Penelusuran Metode Pembelajaran Ahmad Hassan pada Murid-muridnya). Da'wah STID Mohammad Natsir, 23-44.
Kamaruzzaman. (2022). EPISTIMOLOGI KAJIAN DAKWAH DAN ILMU KOMUNIKASI. Liwaul Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah dan Masyarakat Islam, 72-90.
Keraf, G. (2010). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Mukhtarom, A. (2015). MENELUSURI REKAM JEJAK AMAL DAN PERJUANGAN KH. AHMAD DAHLAN. DINAMIKA, 1-16.
Rohmansyah. (2018). Kuliah Kemuhammadiyahan. Yogyakarta: Lembaga Penelitian, Publikasi dan Pengabdian Masyarakat (LP3M) Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Syam, N. K. (2005). Dakwah dalam Perspektif Modernisme Antisipasi menuju Postmodernisme. Mediator, 1-6.
S., S. A. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung: Rosdakarya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.