METODE PEMBELAJARAN AKHLAK MENURUT K. H. AHMAD DAHLAN DAN RELEVANSINYA DENGAN PEMBELAJARAN AKHLAK DALAM ISLAM (TINJAUAN WACANA BAHASA INDONESIA)
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v15i1.22518Keywords:
Pembelajaran, Akhlak, Relevansinya dengan Wacana Bahasa Indonesia.Abstract
ABSTRACT This study is entitled "The Method of Learning Morals According to K.H. Ahmad Dahlan and Its Relevance to Moral Learning in Islam Review of Indonesian Language Discourse". The purpose of this study is to find out and understand the concept of morals and the method of learning morals taught by K.H. Ahmad Dahlan, and to explain the relevance between the concept and method to moral learning in Islam. The method used in this study is library research, by collecting data from primary and secondary sources, including books and articles about K.H. Ahmad Dahlan. The results of the study show that K.H. Ahmad Dahlan emphasized the importance of adhering to the Qur'an and Sunnah in everyday life, and used the habituation method in teaching morals to his students. The concept of morals and the method of learning morals according to K.H. Ahmad Dahlan are relevant to the principles of morals in Islam, which shows the harmony between his teachings and broader Islamic values. This research is expected to contribute to the understanding of morals and moral learning methods in the context of Islamic education, as well as adding to the intellectual treasury of K.H. Ahmad Dahlan's thoughts. Keywords: Learning, Morals, its relevance to Indonesian Language discourseDownloads
References
A Partanto, Pius & M. Dahlan Al Barry, Kamus Ilmiah Populer, Surabaya: Arkola.
Abdullah, Taufik, “Manusia dalam Kemelut Sejarah: Sebuah Tinjauan”, Majalah Prisma No. 8, Tahun 1978.
Arief, Armai, Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Pers, 2002.
Asrofie, M. Yusron, K. H.A. Dahlan Pemikiran dan Kepemimpinannya, Yogyakarta: Yogyakarta Offset, 1983.
Azra, Azyumardi, Paradigma Baru Pendidikan Nasional, Rekonstruksi dan Demokratisasi, Jakarta: Penerbit Buku Kompas, 2002.
Bukhori, Imam, “Proses Pendidikan Akhlak Mulia Melalui Pembiasaan di Sekolah”,
Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah Vol. 15, No. 1, Januari 2025 e-ISSN 2549-2594
185
http://bukhori.blogspot.com/2010/15/proses-pendidikan-akhlak-fkip201015 dalam google.co.id., 2010.
K.R.H. Hadjid, Ajaran K. H.A. Dahlan dengan 17 Kelompok Ayat-Ayat Al-Qur’an, Jawa Tengah: Pimpinan Wilayah Muhammadiyah.
Kamal Pasha, Musthofa, dkk., Muhammadiyah Sebagai Gerakan Tajdid, Yogyakarta: Citra Karsa Mandiri, 2003.
Kemuhammadiyahan I, Madrasah Mu’allimin Mu’allimat Muhammadiyah Yogyakarta, 2004.
Khoiri, Alwan, dkk., Akhlaq/ Tasawuf, Yogyakarta: Pokja Akademik UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.