PENGARUH MINAT BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v14i2.17183Abstract
This research was motivated by the low mathematical understanding abilities of elementary school students. The formulation of the problem in this research is: 1) Is there a positive correlation between learning interest scores and the acquisition of mathematical understanding abilities? 2) Does students' interest in learning have a positive effect on the acquisition of mathematical understanding abilities? The aim of this research is to determine the influence of interest in learning on students' mathematical understanding abilities. The research method used in this research is a quantitative method. The research instruments used were a learning interest questionnaire and a mathematical understanding ability test. Based on the results of data analysis and hypothesis testing using SPSS version 29.0 software, there is a significant positive correlation between learning interest scores and mathematical understanding ability scores, with a correlation coefficient value of 0.498, which means that it is 0.248 or 24.8% of students' mathematical understanding ability. determined by interest in learning. So it can be concluded that interest in learning has a positive effect on the mathematical understanding ability of elementary school students.Downloads
References
Antoro, B., Meilisa Amelia, M., Hakim, L., & Rozi, F. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Puzzle untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN 064024 Medan. Madaniya, 4(1), 399–404. https://madaniya.pustaka.my.id/journals/contents/article/view/372
Dariyanto, Awiria, & Suharjudin. (2021). Peningkatan Prestasi Belajar Matematika melalui Media Timbangan Bilangan SDN Teluk Pucung I Kota Bekasi. Didactical Mathematics, 3(1), 57–63. https://doi.org/10.31949/dm.v3i1.1197
Diana, R. F., & Timur, J. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa The Influence of Learning Motivation on Students ’ Mathematical Understanding Ability. 4(2), 78–84.
Hermawan, V., Dede Anggiana, A., & Septianti, S. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Melalui Model Pembelajaran Student Achievemen Divisons (Stad). Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 6(Volume 6), 71–81. https://doi.org/10.23969/symmetry.v6i1.4126
Intan, D. N., Kuntarto, E., & Sholeh, M. (2022). Strategi Guru untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3302–3313. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2287
Larasati, N. I., & Widyasari, N. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Terhadap Peningkatan Pemahaman Matematis Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 45. https://doi.org/10.24853/fbc.7.1.45-50
Putri, D., Indiana, M., & Aan, P. S. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa : Ditinjau dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 24–32.
Rambe, N. M., Afiatin Nisa, & Halasan Simanullang, Wahjoedi, A. S. (2015). Peran Lingkungan Keluarga Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, II(1), 118–138.
Ruswana, A. M. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Mata Kuliah Aljabar Linier Elementer. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 293–299. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.111
Salam, R. (2019). Model Pembelajaran Inkuiri Dalam Pembelajaran IPS. Harmony, 2(1), 7–12. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony/issue/view/1203
Sari, L. (2022). Pengaruh Minat Belajar terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP pada Materi Relasi dan Fungsi. Didactical Mathematics, 4(1), 111–118. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2016
Siburian, A., Siahaan, E. A., Naibaho, D., Pendidikan, J., Kristen, A., Agama, I., & Tarutung, K. N. (2023). Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(2), 11202–11209. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu
Subroto, T., & Sholihah, W. (2018). Analisis Hambatan Belajar Pada Materi Trigonometri Dalam Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(2), 109. https://doi.org/10.30738/indomath.v1i2.2624
Zainal, N. F. (2022). Problem Based Learning pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(3), 3584–3593. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2650
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.