TINJAUAN PEMANFAATAN KECERDASAN BUATAN: PEMBELAJARAN MANDIRI PADA KETERAMPILAN BAHASA INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v14i2.13138Abstract
The research carried out aims to review the use of artificial intelligence in independent learning of Indonesian language skills. The research was carried out using a library study approach which included a series of activities related to the use of library data collection methods, reading and retrieval and processing of research materials. In this research, the data sources are books, journals or internet-based websites that contain the topic or discussion being researched. The data sources in this research include 30 references based on topics raised related to the use of artificial intelligence in independent learning of Indonesian language skills. Language skills include 4 abilities, namely listening, speaking, reading and writing. Writing skills are a reference in language skills which must be mastered by students because with writing activities students can express various imaginations or thoughts in writing. Duet AI can help students write essays, reports and other assignments better through the ‘help me write’ feature in Google Docs. First, Duet AI can help students improve their grammar and writing style. Their writing can be identified and corrected for errors in grammar, punctuation, and spelling. Duet AI can also provide feedback on the clarity of their writing. Second, Duet AI can help students develop their own unique writing style. Duet AI will provide feedback on the authenticity and creativity of their writing. It can also help them identify and avoid clichés and overused phrasesDownloads
References
Ali, M. (2021). Peningkatkan kemampuan membaca dan menulis permulaan dengan media gambar untuk kelas 2 pada SDN 93 Palembang. PERNIK Jurnal PAUD, 3(1).
Amaliyah, A., & Rahmat, A. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 28.
Azizah. (2021). Hakikat Epistemologi Artificial Intelligence. Jurnal Inovasi Teknologi dan Edukasi Teknik. Teknik Komputer AMIK BSI, 10(2), 6.
Cicih. (2018). UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SISWA DENGAN MENERAPKAN METODE SHOW AND TELLPADA PEMBELAJARAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA. Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 3(1).
Devianto, Y., & Dwiasnati, S. (2020). Kerangka Kerja Sistem Kecerdasan Buatan dalam Meningkatkan Kompetensi Sumber Daya Manusia Indonesia. Jurnal Telekomunikasi Dan Komputer, 10(1), 19.
Elfi Husda, N., & Wangdra, Y. (2016). Pengantar Teknologi Informasi. In ASOSIASI INDEXSASI BADAN PENERBIT.
Elihami. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik. MAHAGURU: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 31–42.
Farwati, M., Salsabila, I. T., Navira, K. R., Sutabri, T., Bina, U., & Palembang, D. (2023). Analisa Pengaruh Teknologi Artificial Intelligence ( Ai ) Dalam Kehidupan Sehari-Hari. JURSIMA, 11(1), 1.
Fauziah, H. (2018). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Menulis Permulaan Siswa Kelas I Mi. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 173.
Giarsyani, N. (2020). Komparasi Algoritma Machine Learning dan Deep Learning untuk Named Entity Recognition : Studi Kasus Data Kebencanaan. Indonesian Journal of Applied Informatics, 4(2), 138.
Gitakarma, S. (2022). Peranan Internet of Things Dan Kecerdasan Buatan Dalam Teknologi Saat Ini. Jurnal Komputer Dan Teknologi Sains (KOMTEKS), 1(1), 1–8.
Gunanto, S. G. (2021). Game-Based Learning: Media Konstruktif Pembelajaran Mandiri Bagi Siswa. Rekam, 17(1), 71–76.
Husain, C. (2014). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal Teknologi Dan Rekayasa, 2(1), 184–192.
Ilham. (2022). Dasar-Dasar Manajemen Sumber Daya Manusia. In Cipta Media Nusantara.
Kuhlthau. (2002). Teaching the Library Research. In USA: Scarecrow Press Inc.
Lestari, I. (2015). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 115–125.
Liza. (2017). Pengaruh Model Project Based Learning Dan Pengetahuan Awal Terhadap Hasil Belajar Menggambar Bentuk Siswa Jurusan Kriya Kayu Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 8 Padang. Serupa The Journal of Art Education, 4(1), 9–15.
Mulyati, Y. (2018). PEMBELAJARAN MEMBACA DAN MENULIS PERMULAAN. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasa, 3(1).
Novrista, D. (2020). Hubungan antara Minat dengan Keterampilan Menulis Karangan Narasi. Hubungan Antara Minat Dengan Keterampilan Menulis Karangan Narasi., 3(1), 104–124.
Pongoliu. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 12(2), 259.
Putri, N. I., & Munawar, Z. (2019). Mekanisme Umum Untuk Sistem Kecerdasan Buatan. COMPUTING | Jurnal Informatika, 6(2), 58–78.
Reza, F., Tinggogoy, F. L., & Kunci, K. (2022). Konflik Generasi Z Di Bidang Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0 Tantangan dan Solusinya. PARADIGMA : Jurnal Administrasi Publik, 1(2), 142–155.
Salahudin, Akos, M., & Hermawan, A. (2018). Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Sumber Daya Manusia dan Sarana Prasarana di MTsN Banjar Selatan 2 Kota Banjarmasin. Jurnal Ilmu Administrasi Dan Manajemen, 2(1), 1–13.
Saputra, H. (2023). EraBaruPembelajaranMatematika: MenyongsongSociety5.0. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 2(1).
Saputra, R. (2023). Peranan TI dalam berbagai bidang. In PT. Sonpedia Publishing.
Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41–53.
Sriatun. (2015). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI MELALUI MODEL KOOPERATIF TEKNIK IKAPU. Jurnal Ilmu Pendidikan LPMP Kalimantan Timur Volume, 9(1), 55–68.
Tjahyanti, L. P. A. S. (2019). PERAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) UNTUK MENDUKUNG PEMBELAJARAN DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Komputer Dan Teknologi Sains, 47(1), 508.
Triluqman, H. (2021). Pengembangan Sistem Belajar Mandiri Berbasis E-Learning. Infokom, 36(2), 33.
Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. In Jakarta : Yayasan Obor Indonesia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.