KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN MATERI RAGAM TEKS BERBASIS HOTS DI SD: STUDI LITERATUR
KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN MATERI RAGAM TEKS BERBASIS HOTS DI SD : STUDI LITERATUR
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v14i2.13102Keywords:
reading comprehension, text variety, HOTSAbstract
This research aims to examine the very low reading comprehension skills in Indonesia. It can be seen that the position of students' reading literacy skills in Indonesia from the results of several PIRLS surveys in 2006, IEA 2011, and PISA in 2018 can be categorized as very worrying. This international research assessment standard refers to advanced reading (comprehension) or what is often called HOTS (High Order Thinking Skills). The purpose of this article is to provide information regarding Indonesian students' ability to read comprehension with HOTS-based text variation material in Indonesian language learning, both regarding various problems that result in low reading comprehension skills and how to improve reading comprehension skills in elementary schools. This research uses qualitative research methods by studying literature or literature studies using several sources of written literature, data, and book references and other scientific journal articles. The results of the research show that reading comprehension problems are caused by incorrect comprehension orientation regarding advanced reading levels and lack of variety in learning to read questions in elementary schools so that reading comprehension skills are very low.Downloads
References
Abidin, Y. (2012). MODEL PENILAIAN OTENTIK DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA PEMAHAMAN BEROREINTASI PENDIDIKAN KARAKTER. Jurnal Pendidikan Karakter 2, 167.
Andriani, R. (2019). MODEL PEMBELAJARAN KETERAMPILANMEMBACA PEMAHAMAN BERBASIS HOTS(HIGHER ORDER OF THINKING SKILL). METAMORFOSJurnal Bahasa, Sastra Indonesiadan Pengajarannya Volume 12 Nomor 2, 51-55.
Andriani, R. (2020). Model Pembelajaran Keterampilan Membaca Pemahaman Berbasi HOTS (Higher Order of Thinking Skill). Jurnal Riset Pendidikan Dasar dan Karakter Vo l .2 No.1, 3.
Andriani, R. (2021). Keefektifan Strategi SQRACT Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Wacana Ilmiah. PROSIDING SEMINAR NASIONAL IKIP BUDI UTOMO, 325.
Ariawan, V. A., Utami, N. T., & Rahman. (2018). PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI IMPLEMENTASI MODEL CIRC BERBANTUAN MEDIA CETAK. Journal of Islamic Primary Education, 97.
Artu, N. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN Pembina Liang Melalui Penerapan Strategi Survey Questions Reading Recite Review (SQ3R) . Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 2 No. 2, 108.
Harsiati, T. (2018). KARAKTERISTIK SOAL LITERASI MEMBACA PADA PROGRAM PISA. LITERA Volume 17, Nomor 1, 25.
Ibrahim, G. A. (2017). PISA dan Daya Baca Bangsa. Jakarta: 2019.
Kemendikbud. (2018). Buku pegangan Penilaian HOTS. Jakarta: 2018.
Kholiq, A., & Luthfiyati, D. (2018). TINGKAT MEMBACA PEMAHAMAN SISWA SMAN 1 BLULUK LAMONGAN. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Vol. 7 No. 1 , 2.
Krismanto, W., Khalik, A., & Sayidiman. (2015). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMANMELALUI METODE SURVEY, QUESTION, READ, RECITE, REVIEW(SQ3R) PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 46 PAREPARE.
Jurnal Publikasi Pendidikan Volume V Nomor 3, 234.
Laily, I. F. (2014). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar. Eduma, 3(1), 52–62.
Maulidiawati, R., Prasetyo, T., & Firmansyah, W. (2019). PENGARUH KELANCARAN MEMBACA TEKS EKSPOSISI TERHADAP PEMAHAMAN BACAAN SISWAKELAS III SD. E-Journal Skripsi: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan , 4.
Musfiroh, T., & Listyorini, B. (2016). KONSTRUK KOMPETENSI LITERASI UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. LITERA 15.1, 3.
Mutaleb, A., & Kemal, I. (2014). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBER HEADS TOGETHER(NHT) DALAM MENINGKATKAN MEMBACA SISWA KELAS V SD NEGERI 10 TANAH JAMBO AYE KABUPATEN ACEH UTARA. Jurnal Tunas Bangsa, 1(2), 22-69.
Nasution, F. (2018). Esensi Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Kemampuan Membaca di Era Revolusi Industri 4.0 dalam Membentuk Pikiran Kritis dan Kreatif. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia I Unimed, 123.
Nirmala, S. D. (2018). KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS IV SE-GUGUS 2 PURWASARI DALAM MEMBACA PEMAHAMAN MELALUI MODEL FIVES DAN MODEL GUIDED READING. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar Volume 10, No 2, 46.
Noorhapizah , Nur’alim, Agusta, A. R., & Fauzi, Z. A. (2019). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MELALUI KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN DALAM MENEMUKAN INFORMASI
PENTING DENGAN KOMBINASI MODEL DIRECTED INQUIRY ACTIVITY (DIA), THINK PAIR SHARE (TPS) DAN SCRAMBLE PADA SISWA KELAS V SDN PEMURUS DALAM 7 BANJARMASIN. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP ULM Vol. 5 No. 2, 97.
Patiung, D. (2016). MEMBACA SEBAGAI SUMBER PENGEMBANGAN INTELEKTUAL. Jurnal Hukum Pidana dan Ketatanegaraan, 352.
Rahmawati. (2019). PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA BERORIENTASI STRATEGI TPRC (THINK,PREDICT, READ, CONNECT) DI KELAS VI SEKOLAH DASAR NEGERI 023 PULAU KIJANG,KECAMATAN RETEH. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Volume 3 Nomor 2, 385.
Sari, D. N. (2012). Kemampuan berpikir kritis yang tecermin dalam keterampilan membaca siswa kelas XI IPA 1 SMA Islam Almaarif Singosari Malang. Universitas Negeri Malang, Jalan Semarang 5 Malang, 1-15.
Suryaman, M. (2015). ANALISIS HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DALAM LITERASI MEMBACA MELALUI STUDI INTERNASIONAL (PIRLS) 2011. Litera, 14(1), 171.
Tadkiroatun, M., & Listyorini, B. (2016). KONSTRUK KOMPETENSI LITERASI UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. LITERA, 15(1)., 4.
Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia(Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 10 No. 1, 22-33.
University, C. C. (2017, March 8). World’s Most Literate Nations.
Yoni, E. (2020). PENTINGNYA MINAT BACA DALAM MENDORONG KEMAJUAN DUNIA PENDIDIKAN. Inovasi Pendidikan Vol. 7. No 1, 15.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.