PEMEROLEHAN BAHASA INDONESIA PADA SANTRI ASAL JERMAN DI SMP THURSINA IIBS MALANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v14i2.12897Abstract
Language learning is based on the belief that a second language can only be acquired through a deliberate and conscious learning process. The development of second language acquisition is not only from local languages to Indonesian or Indonesian to English or vice versa. Foreigners who learn Indonesian are usually called (BIPA) Indonesian for Foreign Speakers. This research study is to describe the process of acquiring Indonesian as the second language of German students at Thursina IIBS Malang Junior High School. This research uses descriptive qualitative research which will describe in detail about the process of Indonesian language acquisition of German students at Thursina IIBS Junior High School in Malang. Where the source of data used is the German students themselves. The data collection procedure is taken by listening and interviewing the research subject. As a result, the Indonesian language acquisition of German students has been learnt before going to Indonesia. Upon arrival in Indonesia, German students acquire Indonesian from (a) the environment of the Thursina IIBS Malang boarding school and (b) from the BIPA subject class. Meanwhile, the ability to write free essays using Indonesian is still not fully perfect, because the influence of the Indonesian language received when outside the classroom is greater than when in the classroom.Downloads
References
Ahmadi, A., & Jauhar, M. (2015). Dasar-Dasar Psikolinguistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2019). Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 274–279.
Aryanto, D. E. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Somalia Umur 4 Tahun terhadap Bahasa Kedua dalam Lingkungan Masyarakat Ciputat Tangerang Selatan. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 16(2), 97–103.
Chaer, A. (2009). Psikolinguistik: Kajian Teoretik. Jakarta: Rineka Cipta.
Duncan, T. S., & Paradis, J. (2020). Home language environment and children’s second language acquisition: The special status of input from older siblings. Journal of Child Language, 47(5), 982–1005.
Fajri, Z., Riza, I. F. D., Azizah, H., Sofiana, Y., Ummami, U., & Andila, A. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Visual Berbasis Apilkasi Canva dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Anak Usia Dini di PAUD Al Muhaimin Bondowoso. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 10(3), 397–408.
Ghazali, S., & Sutawijaya, A. (2000). Pemerolehan dan Pengajaran Bahasa Kedua. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependudukan.
Iskandarwassid & Sunendar, D. (2015). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Khomsin, K., & Rahimmatussalisa, R. (2021). Efektivitas Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 25–33.
Maharani, T., & Astuti, E. S. (2018). Pemerolehan Bahasa Kedua dan Pengajaran Bahasa dalam Pembelajaran BIPA. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 10(1), 121–142.
Mahsun, M. (2017). Metode Penelitian Bahasa. Tahapan, Strategi, Metode, dan Tekniknya. Rajawali Press.
Mulyanti, E., & Sya, M. F. (2023). Pemerolehan Kosakata Bahasa Inggris dengan Media Kartu Bergambar di Sekolah Dasar. KARIMAH TAUHID, 2(2), 409–504.
Purba, A. (2013). Peranan Lingkungan Bahasa dalam Pemerolehan Bahasa Kedua. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(2).
Salsabila, H. Z., Krisnawati, E., & Ratnasari, D. (2023). Pemerolehan Bahasa Kedua (Bahasa Indonesia) Youtuber Asal Jepang. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(2), 333–344.
Schütz, R. (2019). Assimilação Natural x Ensino Formal. English Made in Brazil. Dispnível Em.
Setyawan, W. (2021). Proses Pemerolehan Bahasa Kedua pada Peserta Didik Sabah Malaysia di SMK Brantas Karangkates. Jurnal Ilmiah Sastra dan Pembelajaranya, 9(2).
Suyitno, I. (2008). Norma Pedagogis dan Analisis Kebutuhan Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA). Diksi, 15(1).
Swastyastu, L. T. J. (2020). Manfaat Media Pembelajaran dalam Pemerolehan Bahasa Kedua Anak Usia Dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 52–59.
Yuliana, R. (2020). Pemerolehan Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Kedua pada Siswa Thailand di MA Nurul Islam Jember. BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 111–122.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.