ANALISIS KESULITAN BELAJAR MENULIS CERITA NARASI BAHASA JAWA PESERTA DIDIK KELAS V DI SDN SUKOHARJO 01 PATI

Authors

  • Denisa Nurul Fajri Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Nur Amalia Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v14i2.12579

Keywords:

narrative story, Javanese language, learning difficulties

Abstract

Research regarding the difficulties of learning to write Javanese narrative stories needs to be carried out because participants may have difficulty learning to write Javanese narrative stories. This research aims to determine (1) the ability of fifth grade students in writing narrative stories in Javanese; (2) form of difficulty learning to write Javanese narrative stories; (3) factors causing difficulties in learning to write Javanese stories. The research method used is a qualitative method. The research results include: (1) students' ability to write Javanese narrative stories is still low; (2) the forms of difficulty experienced by students occur in arranging words according to base language, pronunciation of phonemes and writing words in Javanese, as well as determining punctuation marks and capital letters; (3) The factors causing difficulty in writing narrative stories in Javanese are a lack of interest in learning Javanese and unfamiliarity with using Javanese in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daftar Pustaka

Arafik, M. (2013). Pembelajaran Bahasa Jawa di Sekolah Dasar Berbasis Karakter. FIP UM.

Arafik, Muh., & Rumidjan, R. (2016). Profil Pembelajaran Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 25(1), 55–61. https://doi.org/10.17977/um009v25i12016p055

Cholid, N., & Abu, A. (2018). Metodologi Penelitian. Bumi Aksara.

Dhamina, S. I., & Wanti, L. I. (2022). Kesalahan Pengucapan Fonem Jawa oleh Siswa Sekolah Menengah Pertama di Ponorogo. DIWANGKARA: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Dan Budaya Jawa, 1(2), 85–92.

Dwi Handayani, A., & Ita Dhamina, S. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Jawa Ranah Fonologis Dalam Media Informasi Daring “Setenpo.” Jurnal Diwangkara, 1(1), 1–6.

Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Lloyd, J. W. (1999). Introduction to Learning Disabilitis.

Keraf, G. (2008). Diction and Style of Language. Gramedia Pustaka.

Magnis, S. (1984). Etika Jawa Sebuah Analisa Falsafi tentang Kebijaksanaan Hidup Jawa. PT. Gramedia.

Marimba, A. D. (2021). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. http://books.google.co.id/books?id=XcruEBKNDJIC&dq=intitle:Filsafat+Pendidikan+Islam&hl=&source=gbs_api

Moleong, & Lexy, J. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Mukrimaa, S. S., Nurdyansyah, Fahyuni, E. F., YULIA CITRA, A., Schulz, N. D., غسان, د., Taniredja, T., Faridli, E. M., & Harmianto, S. (2016). Pembiasaan Karakter Islam Dalam Pengembangan Buku Ajar Bahasa Jawa Piwulang 5 Pengalamanku Kelas I MI Nurur Rohmah Jasem Sidoarjo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(August), 128.

Mustofa, U. B. (2018). Analisis kesulitan belajar menulis karangan narasi mata pelajaran bahasa Jawa peserta didik kelas IV di MI Podorejo Sumbergempol Tulungagung. In UIN SATU Tulungagung Institutional Repository. http://repo.uinsatu.ac.id/id/eprint/9436

Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif : dalam Penelitian Pendidikan Bahasa / Dr. Farida Nugrahani, M.Hum. In Surakarta : Farida Nugrahani, 2014 M.

Prasetiyo, A. B. (2021). Gangguan Pelafalan Fonem Bahasa Jawa (Studi Kasus Anak Usia 5 Tahun). Kajian Linguistik Dan Sastra, 6(2), 141–148. https://doi.org/10.23917/kls.v6i2.13580

Setiawati, I. (2022). Penanaman Karakter Disiplin Dalam Proses Pembelajaran Pada Kelas 1 Di SDN Kleco 1 Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/100936%0Ahttp://eprints.ums.ac.id/100936/1/NASKAH PUBLIKASI.pdf

Shara, A. W. (2019). Analisis Kemampuan Menentukan Huruf Kapital dan Tanda Baca Pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas SD Negeri 161 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i2.6658

Slamet, S. Y. (2008). Dasar-Dasar Keterampilan Berbahasa Indonesia. Surakarta: LPP UNS Dan UPT Penerbitan Dan Percetakan UNS.

Subini, N. (2019). Mengatasi Kesulitan Belajar Pada Anak. Javalitera.

Suharsimi, A. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Wahyudin, D., & Supriadi, D. (2007). Pengantar Pendidikan.

Yunus Puthut Haryanto, & Utami, R. D. (2022). Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Pkn Di SDN Mojokerto 1. Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 8.5.2017, 2003–2005.

Zulela, Siregar, Y. E. Y., Rachmatullah, R., & Wardhani, P. A. (2017). Keterampilan Menulis Narasi Melalui Pendekatan Konstruktivisme Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 112–123. https://doi.org/doi.org/10.21009/JPD.082.011

Downloads

Published

2024-07-31