PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MENULIS BIPA TINGKAT MADYA TINGGI BERBASIS KONTEKS LINGKUNGAN PELAJAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v14i2.12439Keywords:
Teaching Materials, Writing, Student Environment, BIPA, Intermediate High LevelAbstract
This development research aims to produce an intermediate high level BIPA writing teaching material product based on the context of the learner's environment that has gone through a validation test. This research adapts Thiagarajan's 4D development model and is limited to the revision stage based on the assessment of expert validators and practitioners. Based on the validation results, an average percentage of 81.25% was obtained in the content feasibility aspect, an average percentage of 83.3% was obtained in the presentation feasibility aspect, an average percentage of 75% was obtained in the language feasibility aspect, and an average percentage of 81.06% was obtained in the display feasibility aspect. From the overall total validation results with an average percentage of 80.15%, it can be concluded that the teaching materials for writing intermediate high level BIPA based on the context of the learner's environment can be said to be feasible to use.Downloads
References
Alwan, M. (2017). Pengembangan Model Blended Learning Menggunakan Aplikasi Edmodo untuk Mata Pelajaran Geografi SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 65–76.
Anas Sriwulandari, Y., & Aulia Ramadhani, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Darmasiswa IKIP Budi Utomo Malang. In JIIP) Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Vol. 1, Issue 3). http://jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Arumdyahsari, S., Hs, W., & Susanto, G. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesai bagi Penutur Asing (BIPA) Tingkat Madya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 828–834.
Berlanti, I. A., Syamsul, S., & Yuniseffendri. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Teks Eksposisi Bermuatan Lingkungan Alam Dan Sosial Dalam Bentuk Majalah Untuk Kelas VIII Dengan Model Pembelajaran Pencapaian Konsep. Journal Education and Development.
Dewi, E., Sari, L., & Murtadlo, A. (2017). Pengembangan Teknik Pembelajaran Menulis dan Membaca melalui Gerakan Literasi Sekolah. In Jurnal Ilmu Budaya (Vol. 1).
Halawa, S., Bukit, B., Panjaitan, L. D., & Nasution, J. (2023). Pengaruh Pengajaran Keterampilan Menulis bagi Pemelajar BIPA Tingkat Pemula. Journal Ilmiah Aquinas, 6(1). http://ejournal.ust.ac.id/index.php/Aquinas/index
Irawani, F. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Gambar oleh Guru Sejarah pada Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Swasta Al-Jihad Kota Pontianak. In MASA: Journal of History (Vol. 2, Issue 1).
Kurniawati, L., Musyrifah, E., & Narulita, U. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Kesebangunan dan Kekongruenan. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 4(1), 10–20. https://doi.org/10.15408/ajme.v4i1.23284
Mahanani, C., Susanto, Moh. R., & Mahanani, T. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Diri pada Siswa Tata Busana di Yogyakarta. Journal UNY, 5(1). https://journal.uny.ac.id/index.php/ptbb/article/view/36491
Maharani, A. (2020). Pemakaian Diksi dalam Penulisan Caption Media Sosial Instagram. Diksi, 28(2), 179–189.
Muzaki, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Tingkat 3 Berbasis Budaya Lokal Malang Development of Level 3 BIPA Teaching Materials Based on Malang Local Culture. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 2(02), 1–9.
Sari, L. M., & Sukidi, M. (2015). Efektivitas Pemberian Tugas dalam Pembelajaran Menulis Deskripsi di Kelas III SDN Pranti Menganti Gresik. JPGSD, 03(02), 1766–1775.
Sari, N. I., & Randi, R. (2021). Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi pada Siswa Kelas VIII SMPI Annuriyyah Jakarta Timur. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 153. https://doi.org/10.29300/disastra.v3i2.4438
Septantiningtyas, N., & Hasanah, U. (2022). Penerapan Strategi Network Learning dalam Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(4), 7145–7153. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3390
Sinaga, B. R., Andayani, & Widodo, S. T. (2018). Relevansi Wujud Kohesi dan Koherensi sebagai Bahan Ajar Menulis Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Seminar Internasional Riksa Bahsa XII, 865–873.
Suyitno, I. (2017). Norma Pedagogis Pembelajaran BIPA: Deskripsi Teoritis dan Hasil Kajian Empiris. Bandung: PT Refika Aditama.
Yuniatin, A., & Vidya Asteria, P. (2022). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Madya Terintegrasi Kearifan Lokal. Jurnal Pena Indonesia, 8(1). http://journal.unesa.ac.id/index.php/jpi
Zein, I. A., Susanto, G., & Andajani, K. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Menulis untuk Pelajar BIPA Tingkat Pemula. Jurnal Pendidikan, 5(11). http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.