PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MENULIS BIPA TINGKAT MADYA TINGGI BERBASIS KONTEKS LINGKUNGAN PELAJAR

Authors

  • Rina Rizki Amalia Universitas Negeri Malang
  • Imam Suyitno Universitas Negeri Malang
  • Kusubakti Andajani Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v14i2.12439

Keywords:

Teaching Materials, Writing, Student Environment, BIPA, Intermediate High Level

Abstract

This development research aims to produce an intermediate high level BIPA writing teaching material product based on the context of the learner's environment that has gone through a validation test. This research adapts Thiagarajan's 4D development model and is limited to the revision stage based on the assessment of expert validators and practitioners. Based on the validation results, an average percentage of 81.25% was obtained in the content feasibility aspect, an average percentage of 83.3% was obtained in the presentation feasibility aspect, an average percentage of 75% was obtained in the language feasibility aspect, and an average percentage of 81.06% was obtained in the display feasibility aspect. From the overall total validation results with an average percentage of 80.15%, it can be concluded that the teaching materials for writing intermediate high level BIPA based on the context of the learner's environment can be said to be feasible to use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwan, M. (2017). Pengembangan Model Blended Learning Menggunakan Aplikasi Edmodo untuk Mata Pelajaran Geografi SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 65–76.

Anas Sriwulandari, Y., & Aulia Ramadhani, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Darmasiswa IKIP Budi Utomo Malang. In JIIP) Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Vol. 1, Issue 3). http://jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Arumdyahsari, S., Hs, W., & Susanto, G. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesai bagi Penutur Asing (BIPA) Tingkat Madya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 828–834.

Berlanti, I. A., Syamsul, S., & Yuniseffendri. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Teks Eksposisi Bermuatan Lingkungan Alam Dan Sosial Dalam Bentuk Majalah Untuk Kelas VIII Dengan Model Pembelajaran Pencapaian Konsep. Journal Education and Development.

Dewi, E., Sari, L., & Murtadlo, A. (2017). Pengembangan Teknik Pembelajaran Menulis dan Membaca melalui Gerakan Literasi Sekolah. In Jurnal Ilmu Budaya (Vol. 1).

Halawa, S., Bukit, B., Panjaitan, L. D., & Nasution, J. (2023). Pengaruh Pengajaran Keterampilan Menulis bagi Pemelajar BIPA Tingkat Pemula. Journal Ilmiah Aquinas, 6(1). http://ejournal.ust.ac.id/index.php/Aquinas/index

Irawani, F. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Gambar oleh Guru Sejarah pada Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Swasta Al-Jihad Kota Pontianak. In MASA: Journal of History (Vol. 2, Issue 1).

Kurniawati, L., Musyrifah, E., & Narulita, U. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Kesebangunan dan Kekongruenan. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 4(1), 10–20. https://doi.org/10.15408/ajme.v4i1.23284

Mahanani, C., Susanto, Moh. R., & Mahanani, T. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Diri pada Siswa Tata Busana di Yogyakarta. Journal UNY, 5(1). https://journal.uny.ac.id/index.php/ptbb/article/view/36491

Maharani, A. (2020). Pemakaian Diksi dalam Penulisan Caption Media Sosial Instagram. Diksi, 28(2), 179–189.

Muzaki, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Tingkat 3 Berbasis Budaya Lokal Malang Development of Level 3 BIPA Teaching Materials Based on Malang Local Culture. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 2(02), 1–9.

Sari, L. M., & Sukidi, M. (2015). Efektivitas Pemberian Tugas dalam Pembelajaran Menulis Deskripsi di Kelas III SDN Pranti Menganti Gresik. JPGSD, 03(02), 1766–1775.

Sari, N. I., & Randi, R. (2021). Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi pada Siswa Kelas VIII SMPI Annuriyyah Jakarta Timur. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 153. https://doi.org/10.29300/disastra.v3i2.4438

Septantiningtyas, N., & Hasanah, U. (2022). Penerapan Strategi Network Learning dalam Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(4), 7145–7153. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3390

Sinaga, B. R., Andayani, & Widodo, S. T. (2018). Relevansi Wujud Kohesi dan Koherensi sebagai Bahan Ajar Menulis Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Seminar Internasional Riksa Bahsa XII, 865–873.

Suyitno, I. (2017). Norma Pedagogis Pembelajaran BIPA: Deskripsi Teoritis dan Hasil Kajian Empiris. Bandung: PT Refika Aditama.

Yuniatin, A., & Vidya Asteria, P. (2022). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Madya Terintegrasi Kearifan Lokal. Jurnal Pena Indonesia, 8(1). http://journal.unesa.ac.id/index.php/jpi

Zein, I. A., Susanto, G., & Andajani, K. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Menulis untuk Pelajar BIPA Tingkat Pemula. Jurnal Pendidikan, 5(11). http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/

Downloads

Published

2024-07-31