PENGAPLIKASIAN MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLES NON EXAMPLES DAN EFEKNYA TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS PUISI SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v14i1.11368Abstract
Writing skills are very important for students, but basically writing skills in schools are still low and are always underestimated by students and educators. Everyone can write and there is no need to focus on writing skills. Therefore, writing learning activities in educational units do not run as expected. During writing learning activities, students find it difficult to focus and students are less motivated to do writing activities. This explanation is because students do not get enough impact in learning to write and students assume that learning Indonesian is easy. The research carried out aims to review the impact of the non-example model on poetry writing skills in class V SD Negeri 1 Latihan SPG Ambon. This research uses a quantitative approach in the form of experiments. Based on the research that has been carried out, it was found that the results of applying the non-example model to poetry writing skills in class V SD Negeri 1 Latihan SPG Ambon. This is proven by the results of the t test with a significance level of 5%, obtained t-table 2.01 while t-count = 15.98, because learning using pictures is sequenced logically which can open students' schemes and ensure students understand the learning presented with the help of media. visuals, students are also stronger in memorizing and reading by connecting using images.Downloads
References
Aini, N., & Wulandari, C. (2023). Kemampuan Menulis Puisi Berdasarkan Lingkungan Sekolah Siswa Kelas VII SMPN 15 Bengkulu Utara. JURNAL ILMIAH KORPUS, 7(1), 87–95.
Ali. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK Jurnal PAUD, 5(1).
Amilia, F. (2018). Pemahaman dan Habituasi untuk Membangun Kompetensi Menulis Praktis dan Ilmiah. Lingua Franca:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 22–31.
Aristanto. (2023). Implementation of character education in matshematics learning in elementary school. Cendikia : Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(20), 13–18.
Aritonang, E. R. (2016). Pengembangan Media Gambar Untuk Model Pembelajaran Examples Non-Examples Dan Picture And Picture Terhadap Motivasi Pada Siswa Kelas Xi Ipa Di Sma Persada Bandar Lampung. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar, 4(1), 1–23.
Barliana, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Cerita Pendek yang Bermuatan Nilai-nilai Pendidikan Karakter untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Bagi Peserta Didik Pendidikan Menengah. Seloka : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 1–7.
Eliyawati. (2023). Implementasi Model Contextual Teaching And Learning (Ctl) Untuk Meningkatkan Writing Skill. Angewandte Chemie International Edition, 5(1), 5–24.
Gloriani. (2013). ANALISIS DIKSI, RIMA, DAN GAYA BAHASA PADA PUISI KARYA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 SINDANGAGUNG KABUPATEN KUNINGAN TAHUN AJARAN 2012/2013. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1).
Gultom. (2015). Pemanfaatan Teks Feature Perjalanan sebagai Media dalam Pembelajaran Menulis. Journal of Chemical Information and Modeling, 6(1), 163–172.
Kholik, N., Azis, A. A., Yusnanto, T., Sadikin, A., Makassar, I. P., Ata, U. A., Khozinatul, I. A. I., Blora, U., Patria, S. B., & Mangkurat, U. L. (2023). THE EFFECT OF LEARNING ENVIRONMENT AND STUDENTS INDEPENDENT LEARNING ON STUDENTS LEARNING OUTCOMES. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1).
Kuntari, S. (2022). Meningkatan Hasil Belajar Siswa Materi Pokok Pasar Monopoli , Monopolistik Dan Oligopoly Melalui Media Gambar Dengan Model Pembelajaran Examples Non Examples Pada Mata Pelajaran Ekonomi Bisnis Kelas X Otomatisasi Dan Tata Kelola Perkantoran SMK Negeri 8 S. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Pendidikan, 3(1).
Laila, A. S. S. M. A. R. (2019). Kemampuan Menulis Cerita Berdasarkan Dongeng Bergambar Oleh Siswa Kelas V Sd Negeri 104232 Tanjung Morawa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 8(1), 104–115.
Lazuardi. (2018). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TIPE VAK (VISUAL, AUDIOVISUAL, KINESTETIK). Jurnal KIBASP, 2(1), 87–95.
Lestari, E., Nulhakim, L., & Indah Suryani, D. (2022). Pengembangan E-modul Berbasis Flip Pdf Professional Tema Global Warming Sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa Kelas VII. PENDIPA Journal of Science Education, 6(2), 338–345.
Lubis, S. S. W. (2021). Pembelajaran Menulis Essai Melalui Media Massa Surat Kabar Dalam Pembentukan Berpikir Kritis. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(2), 109–130.
Nugraha, A. H. A., Suharini, E., & Sriyono. (2017). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Examples Non Examples Pada Mata Pelajaran Ips Kelas VII Di SMP Negeri 4 Bumiayu Kabupaten Brebes Tahun Ajaran 2016/2017. Edu Geography, 5(2), 1–9.
Oci, M. (2016). Kreativitas belajar. Sanctum Domine: Jurnal Teologi, 4(2), 55–64.
Pageyasa, W. (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Tanggetada Melalui Strategi Pemetaan Pikiran dalam Pembelajaran Berbasis Inquiry dan Learning Community Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(1).
Pattiasina, P. J., Rahmani, S. F., Riztya, R., & Laratmase, A. J. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Dan Gaya Kognitif Terhadap Kemampuan Memahami Teks-Teks Berbahasa Inggris Pada Mahasiswa. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(4), 577–584.
Rambe, M. (2019). Pelaksanaan Supervisi Akademik Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(4), 781.
Samsiyah. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia: Di Sek olah Dasar Kelas Tinggi. In CV. AE MEDIA GRAFIKA.
Sanulita, H. (2019). Pemanfaatan Pendekatan Pragmatik dalam Pengajaran Bahasa Berbasis Pemahaman Lintas Budaya. In Prosiding Seminar Nasional Linguistik dan Sastra (pp. 286–293).
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Bandung : Alfabeta, CV.
Sukirmani. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulisdalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 3(1).
Sulaeman, A., & Ariyana, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Examples Non-Examples Terhadap Hasil Belajar Menulis. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 1(2), 17–27.
Susanti, R. (2014). Pembelajaran model examples non examples berbantuan powerpoint untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2), 123–127.
Tabelessy, N. (2019). Kreativitas Menulis Karangan Persuasi Siswa Smp. Jurnal Tahuri, 16(2), 35–46.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.