UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS TEKS DESKRIPSI MENGGUNAKAN HURUF KAPITAL MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TTW (THINK TALK WRITE)

Penelitian Tindakan Kelas pada Kelas II Lower A SD Tumbuh 4 Yogyakarta Tahun Ajaran 2023

Authors

  • Annisa Murdaningtyas UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MAGELANG
  • Septiyati Purwandari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Puji Rahmawati Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Fransisca Ayudha Laksitaputri Sekolah Tumbuh 4

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v14i1.10832

Keywords:

Writing Skills, Descriptive Texts, Capital Letters, TTW Model.

Abstract

Good writing should adhere to proper rules and guidelines in the Indonesian language. This research aims to describe the implementation of the Think Talk Write (TTW) cooperative learning model that can enhance the use of capital letters in writing descriptive texts for Lower A grade students in the academic year 2023. The research method used is Classroom Action Research (CAR) with the Kurt Lewin research model design, conducted in two cycles. This research consists of four stages: planning, action, observation, and reflection. The results of the research indicate that the implementation of the TTW cooperative learning model is effective in improving students' ability to write descriptive texts using capital letters. This demonstrates that the cooperative approach can be an effective strategy in enhancing students' writing skills. It is recommended to continue implementing the TTW cooperative learning model in teaching writing descriptive texts and provide additional support for students who still need extra guidance in using capital letters. Furthermore, further research can be conducted to measure the long-term effects of implementing this learning model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alawia, A. (2019). Penerapan Media Gambar Lingkungan Sekitar Dalam Berkomunikasi . Bahasa memiliki peran sebagai pusat dalam perkembangan menguasai pemakaian bahasa Indonesia yang baik dan benar . Kesalahan. 2(2), 147–158.

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Anjani, R., Hairunnisa, & Khoirunisa, A. R. (2019). Strategi Pembelajaran dan Pengajaran Menulis. Proceedings, 1(2), 141–146. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/7226/4454

Gusmaningsih, I. O., Azizah, N. L., Suciani, R. N., & Aulia, R. (2023). Strategi Refleksi dan Evaluasi Penelitian Tindakan Kelas. 1(2), 114–123.

Husnaeny, F. A., & Koeswanti, H. D. (2023). Metode resitasi perbantuan media puztaman untuk meningkatkan keterampilan menulis pada siswa kelas IV. 5(2), 71–81.

Juanda, R., & Yadi, I. Z. (2020). Penerapan Rule Based Dengan Algoritma Viterbi Untuk Deteksi Kesalahan Huruf Kapital Pada Karya Ilmiah. 1(1), 53–62.

Kemandirian, M., Prestasi, D. A. N., & Peserta, B. (2020). No Title. 10(1), 202–209.

Khoerunnisa, E., Hidayah, I., & Wijanti, K. (2018). Keefektifan Pembelajaran Think Talk Write Berbantuan Alat Peraga Mandiri Terhadap Komunikasi Matematis Dan Percaya Diri Siswa Kelas-Vii. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(1).

Kusmayadi, I. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Editorial Dengan Model Kooperatif Tipe Think-Talk-Write (TTW). 1(1), 21–34.

Le, H., Janssen, J., & Wubbels, T. (2018). Collaborative learning practices : teacher and student perceived obstacles to effective student collaboration. 3577. https://doi.org/10.1080/0305764X.2016.1259389

Lovisia, E. (2018). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar. 2.

Lumbangaol, W. A., Simanjuntak, H., Siagian, B. A., & Butar, I. B. (2023). Pengaruh Strategi Lightening The Learning Climate terhadap Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Bahasa Indonesia Siswa-Siswi Kelas VII SMP Gajah Mada Medan Tahun Pembelajaran 2022 / 2023. 05(04), 16009–16022.

Mahyudi, A. (2023). Efektivitas Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. ARMADA : Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(2), 122–127. https://doi.org/10.55681/armada.v1i2.393.

Rahman, M. H., & Kencana, R. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. 2(2), 67–75. https://doi.org/10.35724/musjpe.v2i2.2177

Rahmawati, D., & Citrawati, T. (2023). DIDAKTIS Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Jenis Kesulitan Menulis Puisi bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar. 1(2), 45–50. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i2.299

Rizky, R., Susilawati, S., Hakim, Z., & Sujai, L. (2020). Sistem Pakar Deteksi Penyakit Hipertensi Dan Upaya Pencegahannya Menggunakan Metode Naive Bayes Pada RSUD Pandeglang Banten. Jurnal Teknik Informatika Unis, 7(2), 138–144. https://doi.org/10.33592/jutis.v7i2.395

Sari, E. P., & Mukhlishina, I. (n.d.). Pengembangan Media Papan Tebak Gambar Pada Teks Deskripsi Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. 6(1), 118–126.

Susanti, E., Asmarawati, C. I., Arista, A., & Wibowo, S. A. (2023). Penilaian Analitik , Holistik dan Skala Persepsi pada Pelajaran Aljabar. 3(1), 1–13.

Ulfatin, N. (2022). Strategi Kepala Sekolah Menengah Atas Dalam Memaknai Domain Keterampilan Era Revolusi Industri 4 . 0. 572–585.

Downloads

Published

2024-01-13