PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INTEGRATIF PADA MENULIS TEKS CERITA FANTASI PESERTA DIDIK KELAS VII SMP NEGERI 1 TAMBAKBOYO TUBAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v14i1.10705Keywords:
Pembelajaran teks cerita fantasi, struktur teks cerita fantasi, unsur teks cerita fantasiAbstract
This study aims to (1) describe the learning of fantasy story texts for class VII students of SMP Negeri 1 Tambakboyo, (2) describe the learning outcomes of students of SMP Negeri 1 Tambakboyo through the structure and elements of fantasy story texts. This type of research is descriptive qualitative with case study method. The source of the data in this study was fantasy story text written by Indonesian language students and teachers in class VII-F and VII-G of SMP Negeri 1 Tambakboyo. Data collection carried out in this study, namely direct observation, interviews, and data analysis. The results of the research show the following things. First, Tambakboyo 1 Public Middle School students are able to understand fantasy story text material through an integrative learning model. Second, Tambakboyo 1 Public Middle School students are able to understand the structure of fantasy story texts well, namely by mentioning the orientation, complications, and resolution in their writing. Third, in their writing the Tambakboyo 1 Public Middle School students have fulfilled the elements of fantasy story text based on expert opinion, namely by mentioning the theme, plot, characters and characterizations, setting, point of view, and message.Downloads
References
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Fandini, I. (2018). Penguasaan Struktur Teks Dan Unsur Kebahasaan Cerita Fantasi Siswa Kelas VII A Smp Negeri 3 Wonomulyo Kabupaten Polewali Mandar. 1–20.
Ireng, D. R., Rahmania, S. Z., & Sahmini, M. (2019). Analisis Struktur Teks Cerita Fantasi Pada Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(6), 907–916.
Kapitan, Y. J., Harsiati, T., & Basuki, I. A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Cerita Fantasi Bermuatan Nilai Pendidikan Karakter di Kelas VII. Jurnal Pendidikan, 3(2), 69–80. https://doi.org/10.21776/ub.hastawiyata.2019.002.02.06
Mansyur, U. (2016). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Pendekatan Proses. Retorika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 9(2), 158–163. https://doi.org/10.26858/retorika.v9i2.3806
Novita, E., & Nursaid, N. (2020). Struktur, Unsur, dan Tipe Teks dalam Teks Cerita Fantasi Karya Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Padang. JESS (Journal of Education on Social Science), 9, 207. https://doi.org/10.24036/jess.v5i2.382
Nurrahman, Septi, dkk. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar dan Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis Naratif Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 12(2), 119–131. https://doi.org/10.37640/jip.v12i2.814
Plandra, B., & Thahar, H. E. (2020). Korelasi Penguasaan Kosakata Dengan Keterampilan Menulis Teks Cerita Fantasi Siswa Kelas Vii Smp Negeri 17 Padang. Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(1), 32. https://doi.org/10.24036/108261-019883
Purniawati, S. (2013). Implementasi model pembelajaran. 2, 181–200.
Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh Minat Belajar Siswa dan Persepsi atas Upaya Guru dalam Memotivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP di Depok. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 206–216. https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1027
Rozak, A., Mascita, D. E., & Jatmiko, T. W. (2020). Struktur dan Ciri Kebahasaan Teks Cerita Fantasi dalam Antologi Cerita Fantasi Terbaik 2011 Karya Various dan Implementasinya sebagai Bahan Ajar Siswa SMP/MTs Kelas VII. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 15. https://doi.org/10.33603/deiksis.v7i1.3204
Wicaksono, A. (2017). Peran Media Audio dalam Meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran Apresiasi Cerita Pendek. SHAHIH: Journal of Islamicate Multidisciplinary, 2(1), 67–78. https://doi.org/10.22515/shahih.v2i1.670
Yahya, Y., Yulistio, D., & Arifin, M. (2018). Kemampuan Menulis Teks Cerita Fantasi Siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Kota Bengkulu. II(III). http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.