PENERAPAN KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DALAM MENGHADAPI ERA SOCIETY 5.0 DI SMP N 7 KOTA JAMBI
DOI:
https://doi.org/10.23969/literasi.v14i1.10287Keywords:
kurikulum merdeka, era society 5.0Abstract
The implementation of the independent learning curriculum program in schools aims to develop human resources capable of welcoming the Society 5.0 era. This article is a literature review from a number of journals that are qualitatively relevant to the topic discussed. The steps taken by the author to collect readings in this article are (1) collecting data related to the topic of interest; (2) Summarize and prepare relevant main topics. The next generation will answer the challenges of the Society 5.0 era. The author's final result in this article is to show that the implementation of autonomous learning is appropriate in the Society 5.0 era. Creativity and innovation are skills that writers need to become strong, tough and persistent. Implementing independent learning programs in schools to improve the quality of education in Indonesia and prepare graduates to compete well in global competition.Downloads
References
Barus, DR (2019). Model Pembelajaran yang Direkomendasikan untuk Senmon Gakko Abad Ini 21. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 1–13.
Giuliani, A.J., & Bastian, A. (2021). Pendidikan karakter sebagai upaya mewujudkan siswa berpancasila. 257-265.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Buku Panduan Belajar Mandiri - Kampus Mandiri. https://doi.org/10.31219/osf.io/ujmte
Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Self-learning” di era Society 5.0. Suntet: (Jurnal Sejarah, Pendidikan dan Humaniora), 5(1), 72. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.e-ISSN
Nastiti, F., dan Abdu, A. (2020). untuk mempelajari: Kemauan belajar masyarakat Indonesia di era Society 5.0. Jurnal Studi Edcomtech Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66. https://doi.org/10.17977/um039v5i12020p061
Pendis, D. (2022). KMA 347 Tahun 2022 tentang Pedoman Pelaksanaan Kurikulum Mandiri. 1-59.https://aicis.radenintan.ac.id
Pinati, N.P.S. (2020). Mari nikmati belajar menyongsong era Society 5.0. Prosiding Webinar Nasional IAHNTP Palangka Raya 2020, 1(12), 64-76.
Rahayu, K.N.S. (2021). Efek sinergis pendidikan yang menyambut masa depan Indonesia di era Society 5.0. pelatihan: jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 87-100. https://stahnmpukuturan.ac.id/jurnal/index.php/edukasi/article/view/1395
Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., dan Noventari, W. (2021). Meningkatkan Profil Mahasiswa Pancasila dan Dampaknya Menentang ketahanan pribadi siswa. Jurnal Pertahanan, 27(2), 230. https://doi.org/10.22146/jkn.67613
Sari, EC (2022). Kurikulum Indonesia: Sekilas tentang pengembangan kurikulum. 2(2), 93-109. Betty Sihombing bersama Sherly, Edy Dharma dan Humira. (2020). Freiheit zum Lernen: kritikus sastra. Konferensi Hijau Perkotaan Perpustakaan Prosiding, 1, 183–190.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta artikel yang diterbitkan di jurnal ilmiah dimiliki oleh penerbit, bukan penulis. Hal ini berkaitan dengan koordinasi hak akses untuk cetak ulang atau penggunaan lainnya. Dalam hal ini penerbit mempunyai keluluasaan untuk mempublikasikan artikel sesuai dengan kesepakanan Transfer Agreement (penyerahan hak cipta) antara penerbit dengan penulis.