PROYEK PROFIL PANCASILA SEBAGAI UPAYA MENUMBUHKAN JIWA ENTREPRENEURSHIP PADA PESERTA DIDIK

Authors

  • Maskurotun Nadhirah Universitas Jambi
  • Qonita Lufiah Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP, Universitas Jambi
  • Hadiyanto Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP, Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/literasi.v14i1.10240

Keywords:

entrepreneurship, Pancasila learner profile, independent curriculum.

Abstract

  The purpose of this research is to understand the profile of Pancasila students as an effort to foster the spirit of entrepreneurship in students. In this research, the author uses a qualitative approach with descriptive methods. The results of this study indicate that the independent curriculum is the most optimal curriculum in fostering the spirit of entrepreneurship in students through the development of the Pancasila student profile. Where in the development of the Pancasila learner profile, project-based learning activities are carried out. So, it is hoped that in the future students will become a creative, independent society and be able to face economic problems in Indonesia in accordance with the values of Pancasila.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balai Guru Penggerak. (2023). Apa Itu Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Diakses pada 30 Agustus 2023 dari https://bgpsulawesiutara.kemdikbud.go.id/2023/03/10/apa-itu-projek-penguatan-profil-pelajar-pancasila/

Dainuri. (2019). Kontribusi Pendidikan Entrepreneurship: Suatu Upaya Konstruktif Menumbuhkan Jiwa Wirausaha pada Mahasiswa. Jurnal of Sharia Economics,(1)1, 6-8.

Faiz, A., Parhan, M., & Ananda, R. (2022). Paradigma Baru Dalam Kurikulum Prototipe. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1544–1550.

Hamalik, O. (2012). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT remaja Rosdakarya

Kemendikbud Ri. (2020). Kajian Pengembangan Profil Pelajar Pancasila(1 Ed.). 7.

Kemendikbud Ristek. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Lexy J. Moleong. (2016). Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya.

Manalu, J., Sitohang, P., & Henrika, N. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 80–86.

Noyman. (2022). Tanamkan Jiwa Entrepreneur Sejak Dini, Direktorat SMP Gelar Webinar Pendidikan Kewirausahaan. Diakses 30 Agusrus 2023 dari https://ditsmp.kemdikbud.go.id/tanamkan-jiwa-entrepreneur-sejak-dini-direktorat-smp-gelar-webinar-pendidikan-kewirausahaan/#:~:text=%E2%80%9CMelalui%20pendidikan%20kewirausahaan%20peserta%20didik,etis%20agar%20dapat%20mencapai%20hasil

Nurseto, Tejo. (2010). Pendidikan Berbasis Entrepreneur. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia. Vol. VIII. No.2.

Pujileksono, S. (2016). Pujileksometode Penelitian Komunikasi Kualitatif. Kelompok Intrans Publishing.

Riant, Nugroho. (2009). Memahami Latar Belakang Pemikiran Entrepreneuship. Ciputra: Membangun Keunggulan Bangsa dengan Membangun Entrepreneur. Jakarta:Elexmedia.

Safitri, Andriani., Dwi, w., & Yusuf, T.H.(2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal BASICEDU, (6)4,3-6.

Suhardi, S. (2022). Nalisis Penerapan Pendidikan Agama Islam Dalam Demensi Profil Pancasila. Prosiding JLas, 1(1), 468–476.

Suryaman, Maman. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Prosiding Seminar Daring Nasional: Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Hlm. 13-28.

Downloads

Published

2024-01-02