Penerapan Metode Waterfall Pada Aplikasi Multimedia Interaktif Pengenalan Huruf Hijaiyah Berbasis Android Pada Paud Nabata
DOI:
https://doi.org/10.23969/infomatek.v24i1.4402Kata Kunci:
Android, Huruf Hijaiyah, Interaktif, Multimedia, RADAbstrak
Smartphone technology can not only be used by adults, but even early childhood deserves to be introduced to smartphone technology. Children's education at an early age is needed because at that stage the learning system will affect the behavior and thinking patterns of children. PAUD Nabata in terms of learning to introduce hijaiyah letters still uses media such as books, blackboards, posters. With this learning is less interesting and children get bored easily. The purpose of this study is to produce an android-based hijaiyah letter recognition application using the waterfall method which can be used as a new learning medium in Nabata PAUD, so that children are more enthusiastic in learning to recognize hijaiyah letters and do not get bored quickly. In this study, the authors make a learning application that contains basic knowledge about the hijaiyah letters accompanied by the sound of their pronunciation, and reading descriptions according to their pronunciation. The test results have been tested by 1 material expert, 1 media expert, and 30 respondent questionnaires that have been distributed and produced, from 100% media experts, 100% material experts, and 88.2% questionnaire respondents. The conclusion from testing the Hijaiyah Letter Learning application can be said to be very feasible.Unduhan
Referensi
Amal W., R. (2015). Learning Android Google Maps. Packt Publishing Amal W., R. (2015). Learning Android Google Maps. Packt Publishing Chandra, C. (2011). 7 Jam Belajar Interaktif CorelDRAW X5 Untuk Orang Awam, Penerbit: Maxikom.
Binanto, I. (2010). Multimedia Digital-Dasar Teori dan Pengembangan. Penerbit: Andi
Faroqi, A. & Maula, B. (2014) Aplikasi Multimedi Interaktif Pembalajaran Membaca, Menulis, Berhitung (CALISTUNG). Jurnal Istek, 8(2).
Fikri, I. A., Herumurti, D., & Rahman H., R. (2016). Aplikasi Navigasi Berbasis Perangkat Bergerak dengan Menggunakan Platform Wikitude untuk Studi Kasus Lingkungan ITS. Jurnal Teknik ITS, 5(1): A48-A51
Hakim S., R. & Sutarto. (2009). Konsep Pemograman Java dan Penerapannya Untuk Membuat Software Aplikasi. Jakarta: PT Elek Media Komputindo Wijaya, A.J. (2014). Pembuatan Game Huruf Hijaiyah Menggunakan Adobe Flash CS3 Untuk Kelas 1 Madrasah Ibtidaiyah. Naskah Publikasi Skripsi. Universitas Surakarta
Hermawan S., S. (2011). Mudah Membuat Aplikasi Android. Penerbit: ANDI Yogyakarta, 2011.
Husaini, F. (2013). "Pembuatan Media Edukasi Ayo Bermain Huruf Hijaiyah Pada TPA An-Nur Daleman. Seruni 2013, Seminar Riset Unggulan Nasional Informatikan dan Komputer.
Jannah, M. N. & Hakim, F. N. (2015). Rancang Bangun Aplikasi Huruf Hijaiyah Berbasis Android (Studi Kasus : Taman Baca Al Quran Raziev Reinezhwa Banjarmasin Kalimantan Selatan). Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi, 6(2): 53-59
Nofriadi, N. (2018). Java Fundamental dengan Netbeans 8.0.2. Penerbit: Deepublish.
Noor, M. & Lutviani, R. M. (2016). Aplikasi Pintar Membaca Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini Berbasis Android. Jurnal Sains & Informasi, 2(2): 97-106
Ramansyah, W. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dengan Tema Pengenalan Huruf Hijaiyah Untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Edutic, 3(1): 28-37
Safaat H., Nazruddin. (2015). Pemograman Aplikasi Mobile Smartphone dan Tablet PC Berbasis Android. Penerbit: Informatika Bandung.
Santi I.T & Sukadi, S. (2014) Pembuatan Game Pembelajaran Pengenalan Huruf Hijaiyah Di Taman Kanak-Kanak (TK) Az-Zalfa Sidoharjo Pacitan. Journal Speed, 6(2): 7-11