UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENENTUKAN IDE POKOK PARAGRAF DALAM TEKS EKSPLANASI MELALUI ZOOM CLOUD MEETING DAN MODEL DISCOVERY LEARNING KEPADA PESERTA DIDIK KELAS VIII PROGRAM INTERNASIONAL SMP BINA INSANI BOGOR TAHUN AJARAN 2020/2021

Authors

  • Yessy Meirliane Universitas Pasundan
  • Eggie Nugraha Universitas Pasundan

DOI:

https://doi.org/10.23969/gardaguru.v3i02.5014

Keywords:

Discovery Learning, Main Ideas, Explanatory Text

Abstract

Class Action Research on students of grade VIII International Program of SMP Bina Insani Bogor was based on students' relatively low ability to determine main ideas. The learning method is also dominated by a lecturing method so that students do not participate in finding other learning sources. The purpose of this research is to improve the ability to determine the main idea of paragraphs in an explanatory text through Zoom Cloud Meeting and Discovery Learning models to students of grade VIII International Program of SMP Bina Insani Bogor, the academic year 2020/2021. The study consists of 3 cycles, each of which consists of planning, action, observing, and reflecting. Data collection in this study used an instrument in the form of observation sheets in the learning process, while to determine the quality of student learning outcomes used evaluation sheets or tests. The results showed that using the Discovery Learning model and Zoom Cloud Meeting can improve student learning outcomes in determining the main idea of paragraphs in the explanatory text within the average description of student test results are 73, 78, and 90.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adalla, Metsi dkk. 2014. Meningkatkan Kemampuan Menentukan Ide Pokok Paragraf Siswa IV SDN Boloak Melalui Metode Tutor Sebaya. Palu: Jurnal Kreatif Tadulako

Budiningsih. 2005. Model Discovery Learning. Jakarta: Pustaka Mandiri. DALAM ARTIKEL DENGAN METODE INQUIRY PADA SISWA KELAS XSMA PASUNDAN 2 BANDUNG. Bandung: Jurnal Ilmiah.

Djajadi, Muhammad. 2019. PENGANTAR PENELITIAN TINDAKAN KELAS (CLASSROOM ACTION RESEARCH). Yogyakarta: Arti Bumi Intaran.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014. Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Lestari, Yuzlah Wahyu Witri. 2010. MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENENTUKAN IDE POKOK PARAGRAF PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI SUMBERJATI 01 SILO MELALUI PENGGUNAAN KARTU PARAGRAF DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA INTENSIF. Jember: Skripsi.

Miyarso, Estu. 2019. PERANCANGAN PEMBELAJARAN INOVATIF. Jakarta: Modul

Mundilarto, Rustam. 2004. Penelitian Tindakan Kelas. E-book: Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Ridwan, Muhammad Habib. 2015. Model Pembelajaran Discovery Learning. Makalah.

Triandy, Rendy. 2017. PEMBELAJARAN MENGIDENTIFIKASI IDE POKOK DALAM ARTIKEL DENGAN METODE INQUIRY PADA SISWA KELAS X SMA PASUNDAN 2 BANDUNG. Bandung: Jurnal.

Wulandari, Yun Ismi dkk. 2015. IMPLEMENTASI MODEL DISCOVERY LEARNING DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR KRITIS DAN HASIL BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN EKONOMI KELAS XI IIS I SMA NEGERI 6 SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2014/2015. Surakarta: Makalah.

Published

2021-12-30