Profile of Creative Thinking Skills Students in One of Public Junior High School in Surakarta

Authors

  • Hafsah Salsabila Universitas Sebelas Maret Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/biosfer.v3i1.981

Keywords:

Biology, Creative, Creativity, Junior High School Students, Thinking.

Abstract

This study aims to determine the creativity students in one of the State Junior High School (JHS) in Surakarta. The method used in this research is descriptive method. The population in this study is all students of class VII and VIII SMP. The sampling technique uses stratified random sampling with the number of samples are 50 students. Creative thinking skills using written tests which developed by Dian Purnaman Sari (2017). Creative indicators consisting of fluency, flexibility, authenticity and detail. Data analysis techniques use descriptive statistics. The results showed that the level creativity of student in creative enough category, with level of fluency: 1,4, flexibility: 1, authenticity: 1,6, and detail: 1.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amtiningsih, S., Dwiastuti, S., & Sari, D. P. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif melalui Penerapan Guided Inquiry dipadu Brainstorming pada Materi Pencemaran Air. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 868–872.

Hurlock, E. (1990). Perkembangan Anak. Jakarta : Erlangga.

Khamida, A. N., Edy Bambang Irawan, & Hery Susanto. (2017). Berpikir Kreatif Siswa Impulsif. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika dan Nilai Islami), 591-596.

Kurniawan, T., & Enok Maryani. (2015). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Sekolah terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik dalam Pembelajaran IPS. JPIS, Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 209-216.

Liliawati, W. (2011). Pembekalan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa SMA melalui Pembelajaran Fisika Berbasis Masalah. Jurnal Pengajaran MIPA, 16(2), 93–98.

Lisliana, Hartoyo, A., & Bistari. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah pada Materi Segitiga di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 5(11) 1–11.

Machromah, I. U., Riyadi, & Usodo, B. (2015). Analisis Proses dan Tingkat Berpikir Kreatif Siswa SMP dalam Memecah Masalah Bentuk Soal Cerita Materi Lingkaran Ditinjau dari Kecemasan Matematika. Jurnal Elektroni

Noer, S. H. (2009). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA, 521–526.

Okyranida, I. Y., Suparmi, & Nonoh Siti Aminah. (2017). Pembelajaran Fisika Problem Based Learning (PBL) Menggunaka Metode Eksperimen dan Metode Proyek Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Abstrak dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP/MTs Kelas VIII pada Materi Cahaya. JURNAL INKUIRI, 91-102

Putra, R. D., Rinanto, Y., Dwiastuti, S., & Irfa, I. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Siswa Kelas XI MIA 1 SMA Negeri Colomadu Karanganyar Tahun Pelajaran 2015 / 2016 The Increasing of Students Creative Thinking Ability Through of Inquiry Learni. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 330–334.

Saregar, A., Sri Latifah, & Meisita Sari. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran CUPs: Dampak terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik Madrasah Aliyah Mathla’ul Anwar Gisting Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 233-243.

Sari, Dian Purnama. (2017). Pengaruh Metode Diskusi terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Virus Kelas X di SMA Negeri 5 Palembang. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.

Siswono, T. Y. E. (2008). Model Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif. Surabaya: Unesa Pres.

Downloads

Published

2018-06-29