PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR PADA MATA PELAJARAN IPA DENGAN PENDEKATAN KETERAMPILAN PROSES SAINS

Authors

  • Nurani Hadnistia Darmawan PGSD STKIP Bina Mutiara Sukabumi
  • Hilman Hilmawan PGSD STKIP Bina Mutiara Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v3i1.1024

Keywords:

Science learning outcomes, science process skills, elementary school students

Abstract

ABSTRACTThis research is motivated because the problem of student learning result of fourth grade of SDN Pangestu on science subjects which tend to be low. Though science subjects in elementary school is one of the subjects listed in the primary school curriculum. Science subjects are also subjects that must be tested at the end of school examination (UAS). In the learning process, to optimize student learning outcomes, the teacher must optimize the skills of the science process. This study aims to determine the improvement of student learning outcomes in science subjects by using the approach of science process skills. Research method used is Classroom Action Research (PTK). The results of this study indicate that science learning by using science process skill approach can improve student learning outcomes of grade IV SDN Pangestu. This is seen based on the number of students who scored above the KKM. In the initial test there were 9 students from 30 students or 30% complete. In the 1st cycle there are 20 students from 30 students or 67% complete and in the second cycle there are 28 students or 94% who scored above the KKM.Keywords: Science learning outcomes, science process skills, elementary school students ABSTRAKPenelitian ini dilatarbelakangi karena permasalahan hasil belajar siswa kelas IV SD Negeri Pangestu pada mata pelajaran IPA yang cenderung rendah. Padahal mata pelajaran IPA di sekolah dasar merupakan salah satu mata pelajaran yang tercantum pada kurikulum sekolah dasar. Mata pelajaran IPA juga merupakan mata pelajaran yang wajib diujikan pada saat Ujian Akhir Sekolah (UAS). Pada proses pembelajarannya, untuk mengoptimalkan hasil belajar siswa, maka guru harus mengoptimalkan keterampilan proses sains. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA dengan menggunakan pendekatan keterampilan proses sains. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran IPA dengan menggunakan pendekatan keterampilan proses sains dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SD Negeri Pangestu. Hal ini terlihat berdasarkan jumlah siswa yang memperoleh nilai di atas KKM. Pada tes awal terdapat 9 siswa dari 30 siswa atau sebesar 30% yang tuntas. Pada siklus ke-1 terdapat 20 siswa dari 30 siswa atau sebesar 67% yang tuntas dan pada siklus ke-2 terdapat 28 siswa atau sebesar 94% yang memperoleh nilai di atas KKM. Kata Kunci: Hasil belajar IPA, keterampilan proses sains, siswa sekolah dasar

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asrori, M. (2012). Penelitian tindakan kelas. Bandung: CV Wacana Prima.

Bundu, P. (2006). Penilaian keterampilan proses dan sikap ilmiah dalam pembelajaran sains sd. Jakarta: Depdiknas.

Çakir, N. K., & Sarikaya, M. (2010). An evaluation of science process skills of the Science Teaching majors. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 1592–1596.

Cigrik, E., & Ozkan, M. (2015). The Investigation of The Effect of Visiting Science Center on Scientific Process Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197(February), 1312–1316.

Dimyati & Mudjiono. (2009). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Dökme, İ., & Aydınlı, E. (2009). Turkish primary school students’ performance on basic science process skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 544–548.

Kruea-in, N., & Thongperm, O. (2014). Teaching of Science Process Skills in Thai Contexts : Status , Supports and Obstacles. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 1324–1329.

Kunandar. (2008). Langkah mudah penelitan tindakan kelas sebagai pengembangan profesi guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Õ, K. B., Ertürk, G., & Kaptan, F. (2010). The awareness levels of pre-school education teachers regarding science process skills, 2, 1993–1999.

Samatowa, U. (2011). Pembelajaran ipa di sekolah dasar. Jakarta: Indeks.

Shahali, E. H. M., Halim, L., Treagust, D. F., Won, M., & Chandrasegaran, A. L. (2015). Primary School Teachers ’ Understanding of Science Process Skills in Relation to Their Teaching Qualifications and Teaching Experience.

Trianto. (2013). Model pembelajaran terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Widodo, dkk. (2007). Pendidikan ipa di sd. Bandung: UPI Press.

Downloads

Published

2018-07-15